بهترین روکش ایمپلنت

بهترین روکش ایمپلنت
بهترین روکش ایمپلنت

بهترین روکش ایمپلنت چیست؟

ایمپلنت دندان امروزه یکی از بهترین روش‌های جایگزینی دندان محسوب می‌شود. روکش ایمپلنت نسبت به دیگر روش‌های جایگزینی دندان بسیار راحت‌تر و بادوام‌تر است. راحتی و دوام فوق‌العاده ایمپلنت دندان ارزش پرداخت هزینه بیشتر نسبت به دندان مصنوعی را دارد. ایمپلنت‌های مختلفی با توجه به نیازهای بیمار و متناسب با جنس روکش وجود دارد.

پیش از بررسی بهترین روکش ایمپلنت بهتر است ابتدا خصوصیات بهترین ایمپلنت را بررسی کنیم.

بهترین ایمپلنت چه خصوصیاتی دارد؟

در کشور ما مسئله‌ی کیفیت و قیمت ایمپلنت و دسترسی به ساپورتر آن‌ها، چه از نظر بیماران و چه از نظر دندان‌سازان و دندان‌پزشکان، مسئله‌ی مهم و بحث‌برانگیزی بوده است.

بدیهی است که نمی‌توان صرفاً به تبلیغات تجاری یا سخنانی مانند یک برندِ ایمپلنت خوب است و یک مارک بد، اکتفا کرد. به‌خصوص که تعداد شرکت‌های سازنده‌ی ایمپلنت در جهان بسیار افزایش یافته و به بیش از ۱۵۰ شرکت رسیده است و انتخاب بهترین ایمپلنت را سخت‌تر از قبل کرده است.

شرکت‌های سازندۀ ایمپلنت

شرکت‌های سازنده ایمپلنت به دو دسته عمده تقسیم می‌شوند:

۱-شرکت‌هایی با بیش از 20 سال سابقه کاری که مورد قبول طیف وسیعی از دندانپزشکان هستند و اعتماددو اعتبار کسب کرده‌اند.

۲- شرکت‌های نوپا که تازه شروع به کار کرده‌اند و منطقی نیست بخاطر جدید بودن برند، کلا نادیده گرفته شوند.

اکنون با توجه به معضلات موجود در بحث انتخاب تجاری بهترین ایمپلنت، لازم است دو نکته‌ی اساسی در نظر گرفته شود:

الف: نوع ایمپلنت

ب: کیفیت ایمپلنت.

در انتخاب برند ایمپلنت چه نکاتی را در نظر بگیریم؟

در انتخاب برند ایمپلنت باید نکاتی را در نظر گرفت تا بتوانیم بهترین ایمپلنت موجود در بازار را انتخاب کنیم.

1-موجود بودن حق ثبت ایمپلنت (حق ثبت اختراع)

2-دارا بودن پتانسیلِ هماهنگی با بافت و استخوان، در این رابطه لازم است محصول مورد نظر دارای نتیجه‌ی تست آزمایشگاهی باشد.

3-موفقیت محصول مورد نظر در دیگر تست‌های استاندارد آزمایشگاهی.

4-کوتاه بودن مدت زمان هماهنگی و پذیرش ایمپلنت توسط بدن بیمار و بهبودی سریع او.

5-در پی نداشتن حساسیت‌های آلرژیک پس از استفاده.

6-نداشتن عوارض جانبی، آسانی طرز استفاده و اندک بودن مراحل به کار گیری آن.

7-دارا بودن قابلیت تطبیق‌پذیری وسیع در رابطه با انتخاب پروتز.

8-دارا بودن طراحی مهندسی شده و ساخت خوب.

عوارض استفاده از ایمپلنت نامرغوب

نباید فراموش کرد که استفاده از محصولات مشابه و نامرغوب می‌تواند منجر به:

1-عدم هماهنگی بین بافت استخوان و متریال به کار رفته شود.

2- بروز حساسیت‌های آلرژیک در اعضای بدن و مساعد نمودن زمینه برای وقوع حمله‌ی قلبی از دیگر خطرات استفاده از ایمپلنت ساخته شده از مواد نامرغوب است.

3-ایمپلنتِ غیرِ استاندارد در قسمت استخوان چانه نه تنها موجب جلوگیری از محو شدن بافت‌ها نمی‌گردد بلکه احتمال دارد منجر به تحلیل و ضعیف‌تر شدن بافت‌های موجود نیز شود.

انتخاب بهترین روکش ایمپلنت

جهت انتخاب بهترین روکش ایمپلنت ابتدا باید با انواع مختلف آن اشنا شوید. روکش‌های ایمپلنت از دو جنبه تکنیک اتصال روکش و متریال روکش بررسی می‌شوند.

انتخاب بهترین روکش ایمپلنت بر حسب تکنیک اتصال

همه انواع ایمپلنت‌های دندانی سه جزء اصلی دارند:

فیکسچر فلزی ریشه مانند که جراح آن را داخل لثه بیمار قرار می‌دهد.

اباتمنت که از خط لثه بیرون می‌ماند.

و بخش زیبایی یا روکش که روی اباتمنت قرار می‌گیرد.

یکی از ویژگی‌هایی که بین ایمپلنت‌های دندانی تفاوت به وجود می‌آورد نحوه اتصال روکش به ایمپلنت است. روکش به دو روش به ایمپلنت متصل می‌شود.

1.اتصال روکش به ایمپلنت به وسیله پیچ ( Screw – Retained )

2.اتصال روکش به ایمپلنت با چسب ( Cement – Retained )

روکش‌های سمان شونده یا چسبان

روکش‌های سمان شونده یا چسبان دارای این ویژگی هستند که روکش با استفاده از چسب به ایمپلنت چسبانده می‌شود. قصد داریم برVسی کنیم که این نوع ایمپلنت چه مزایا و معایبی دارد و برای چه کیس‌هایی مناسب‌تر هستند؟

مزایا و معایب روکش‌های سمان شونده

مزایا:

زیبایی و ایجاد پایداری نسبی: مهم‌ترین مزیت این روکش، زیبایی آن می‌باشد. و معمولا برای منطقه زیبایی دهان از این نوع روکش استفاده می‌شود چون اکثر بیماران جنبه زیبایی را هم در نظر می‌گیرند. (در مدل پیچ شونده به مرور زمان امکان سایش روکش و دیده شدن پیچ‌ها وجود دارد ، البته سریعا قابل درمان دوباره است.)

اجزا ساخت: راحت‌تر ساخته می‌شوند و اجزا کمتری نسبت به مدل‌های پیچ شونده دارند.

دسترسی راحت به عقب دهان: برخی بیماران مشکلاتی مثل محدودیت باز کردن فک دارند و کار گذاری مدل پیچ شونده برایشان امکان پذیر نیست و در بعضی موارد خطرناک است چون امکان بلعیدن پیچ وجود دارد.

بهترین تماس اکلوژنی: این مدل بهترین تماس اکلوژنی را نسبت به مدل پیچ شونده دارد چون حفره ای برای دسترسی به پیچ وجود ندارد

استحکام و مقاومت: مقاومت بیشتری مقابل شکستن دارند

معایب:

سمان اضافه: چسب اضافه‌ای که به طور ناخواسته در پشت روکش قرار می‌گیرد یکی از مشکلات اصلی این نوع روکش است، چون می‌تواند منجر به آسیب به بافت نرم – تحلیل استخوان – التهاب مزمن شود. طی مطالعات انجام شده برای رفع این مشکل می‌توان اباتمنت‌های سفارشی طراحی کرد که دارای حاشیه‌هایی باشند که بالاتر از سطح لثه‌ها قرار گیرد تا اجازه دهد چسب‌های اضافی به طور کامل برداشته شود.

خارج کردن: اگر مشکلی برای روکش پیش بیاید و نیاز به خارج کردن آن شویم، بیرون آوردن آن سخت است و احتمال شکستن و آسیب به ترمیم وجود دارد و نیازمند ساخت دوباره روکش و ترمیم جدید هستیم. در نتیجه هزینه برای بیمار افزایش پیدا می‌کند.

گیر داشتن روکش: زمانیکه فضای بین اکلوژن کمتر از ۴ میلی متر باشد ممکن است استفاده از روکش‌های پیچ شونده بهتر باشد چون می‌توان به طور مستقیم و بدون اباتمنت واسطه به ایمپلنت متصل کرد.

روکش‌های سمان شونده مناسب چه کسانی است؟

افرادی که مشکلات محدودیت فکی دارند.

افرادی که زیبایی روکش برایشان اهمیت بیشتری دارد.

افرادی که دندان قروچه دارند.

افرادی که قصد ایمپلنت دندان‌های جلویی و خط لبخند خود را دارند.

روکش‌های پیچ شونده

روکش‌های پیچ شونده با یک پیچ از داخل اباتمنت به پست پیچ می‌شوند. قصد داریم بررسی کنیم که این نوع ایمپلنت چه مزایا و معایبی دارد و برای چه کیس‌هایی مناسب‌تر هستند؟

مزایا و معایب روکش‌های پیچ شونده

مزایا:

بازیابی آسان بدون آسیب به ترمیم: اگر بعد مدتی استفاده، روکش دچار مشکل شود امکان دراوردن و بازیابی مجدد وجود دارد و می‌توان جهت تعمیر و رفع مشکل، ساخت دوباره روکش هنگام شل شدن یا ترک خوردن و یا بهداشت دهان بدون آسیب به ترمیم روکش را درآورد.

دارای استحکام و دوام بیشتر: برخی بیماران دوام ایمپلنت و مدت زمان کارایی آن برایشان ارجحیت دارد، لذا استفاده از مدل پیچ شونده برایشان مناسب‌تر است.

مناسب برای کیس‌های چند واحدی: به دلیل استحکام و مدل ساخت برای کیس‌های بریج یا چند واحدی معمولا استفاده از مدل پیچ شونده درمان بهتری را برای بیمار ارائه می‌دهد.

خطر کمتر ابتلا به بیماری‌های دهان: در این مدل چون از پیچ استفاده می‌شود و نیازی به سمان (چسب) نیست، از تجمع چسب‌های اضافی جلوگیری می‌شود در نتیجه خطر تجمع باکتری‌ها در محل سمان وجود ندارد. برخی بیماران که مبتلا به بیماری‌های تنفسی هستند و یا ممکن است حساسیت به سمان نشان دهند بهتر است که از روکش‌های پیچ شونده استفاده کنند.

معایب:

زیبایی: بهترین روکش ایمپلنت برای منطقه زیبایی دهان، روکش‌ سمان شونده است. زیرا دیده شدن پیچ در دهان جلوه خوبی ندارد. (گرچه می‌توان حفره را با یک پر شدگی همرنگ دندان پنهان کرد، اما ممکن است به میزان قابل توجهی غیر هم سطح به نظر برسد.)

مشکلات حفره و شل شدن پیچ: از آن جا که مواد اطراف حفره دسترسی پیچ خالی یا اصطلاحا بدون ساپورت باقی می‌مانند، احتمال شکستگی پرسلن اطراف آن بیشتر خواهد بود. علاوه بر این، برخی روزها ممکن است به دلیل جویدن غذا و فشارهای وارده به دندان‌ها ( خصوصا در بیمارانی که دندان قروجه دارند.) پیچ ها شل شده و خطر بلیعده شدن آن وجود داشته باشد.

عدم دسترسی راحت به عقب دهان: چون دسترسی به عقب دهان سخت است امکان دارد پیچ داخل حلق بیمار بیوفتد.

نیاز به ترمیم مواد مخصوص اکلوزالی: برای دیده نشدن جای حفره توسط مواد مخصوص اکلوزالی، حفره را پر می کنیم امابه مرور زمان به علت فشار دندان‌ها و سایش‌ها مواد نیاز به ترمیم دارند.

اکلوژن: به علت وجود حفره و مشکلاتی که این حفره‌های دسترسی به پیچ برای جویدن از سمت بالا و کنار ایجاد می‌کنند، تماس اکلوژنی ایده ال نخواهد بود.

روکش‌های پیچ شونده مناسب چه کسانی است؟

افرادی که سیگاری هستند، چون به مرور زمان امکان تغییر رنگ و کدر شدن روکش‌ها به دلیل مصرف سیگار و دخانیات وجود دارد. شرایط تعویض روکش در پیچ شونده ها مناسب‌تر است.

افرادی که بهداشت دهان خود را به طور منظم رعایت نمی‌کنند و همچنین از مواد غذایی و نوشیدنی‌های رنگی مانند نوشابه و زرد چوبه و … استفاده می‌کنند.

افرادی که به دوام ایمپلنت اهمیت می‌دهند.

افرادی که کاشت چندین واحد ایمپلنت در یک فک را در نظر دارند.

افرادی که لثه‌های ملتهب دارند.

افرادی که می‌خواهند دندان‌های خلفی خود را ایمپلنت کنند.

انتخاب بهترین روکش ایمپلنت بر حسب متریال

روکش‌های ایمپلنت از جهت متریال سازنده آن، انواع مختلفی دارند که با توجه به نیاز و ترجیح بیمار بهترین روکش ایمپلنت برای او انتخاب می‌شود.

در این بخش انواع مختلف روکش ایمپلنت بر حسب متریال را بررسی کرده‌ایم.

روکش زیرکونیا:

یکی از بهترین و مرغوب‌ترین انواع روکش ایمپلنت دندان روکش زیرکونیا است. زیرکونیا جامد سفید بوده و استحکام بالایی دارد. اما بهتر است از این نوع روکش برای دندان‌های خلفی استفاده شود. مواد زیرکونیا در چندین طیف سفید موجود است. اما شفافیت دندان طبیعی را ندارد. به همین دلیل ممکن است برای دندان‌های جلویی طبیعی دیده نشود.

اگر بخواهید از روکش زیرکونیا برای دندان‌های جلو استفاده کنید، دندانپزشک روی روکش زیرکونیا جامد از یک نسخه شفاف‌تر زیرکونیا استفاده می‌کند. این نوع زیرکونیا نیمه شفاف به‌اندازه زیرکونیا جامد استحکام نداشته و به همین دلیل باید زیر آن روکش پشتیبان وجود داشته باشد. از روکش نیمه شفاف نور بیشتری عبور کرده و شبیه به دندان طبیعی دیده می‌شود.

روکش چینی همراه با فلز (PFM):

این نوع روکش ایمپلنت از فلزاتی مانند طلا، کبالت، نیکل و تیتانیوم ساخته می‌شود. در نتیجه استحکام بسیار خوبی داشته و می‌توان تا سال‌های طولانی هرگونه غذای سفتی را با آن جوید و خورد. روی فلز با پرسلن پوشیده شده است تا شبیه به دندان طبیعی باشد.

قبل از روی کار آمدن روکش‌های زیرکونیا، روکش PFM بهترین نوع روکش محسوب می‌شد. این روکش علاوه بر استحکام بالا، رنگ طبیعی داشته و کاملا شبیه به دندان‌های دیگر دیده می‌شود.

یکی از معایب این نوع روکش دیده‌شدن پایه فلزی به شکل یک خط تیره در امتداد خط لثه در برخی مواقع است. به همین دلیل برای دندان‌های جلو نمی‌توان از این نوع روکش استفاده کرد.

روکش ایمپلنت ایمکس

جدیدترین نوع روکش ایمپلنت دندان روکش ایمکس است. این نوع روکش تمام سرامیک بوده و از جنس لیتیوم دی سیلیکات است. روکش ایمکس بسیار شبیه به دندان طبیعی است و در زیبایی جز بهترین‌ها محسوب می‌شود. دوام و استحکام ایمپلنت ایمکس بسیار بالا است و برای دندان‌های جلو و عقب می‌توان از آن استفاده کرد. هزینه این نوع روکش نسبت به انواع دیگر بالاتر است.

روکش ایمپلنت انواع مختلفی دارد. روکش‌های سرامیکی در کنار مقاومت بسیار طبیعی هستند و برای دندان‌های جلویی بهتر است. روکش زیرکونیا، آلیاژ طلا و PFM بسیار مقاوم هستند اما بهتر است برای دندان‌های عقب استفاده شوند.

چگونه بهترین روکش ایمپلنت دندان را انتخاب کنیم؟

برای انتخاب کردن روکش مناسب در خصوص ایمپلنت دندان، بهترین کار مراجعه به متخصص ایمپلنت دندان است. در این صورت پزشک می تواند وضعیت شما را تحت بررسی قرار دهد و بهترین روکش ایمپلنت که برای شرایط شما مناسب باشد را به شما پیشنهاد دهد.

انجام این کار و دریافت مشورت از پزشک مطمئن‌ترین راهی است که برای انتخاب بهترین روکش ایمپلنت وجود دارد. پس حتما برای ترمیم دندان‌های خود با دندانپزشک متخصص مشورت کنید.

توجه داشته باشید که دندانپزشک پس از قالبگیری، قالب را برای لابراتوار دندانسازی ارسال می‌کند و لابراتوار با توجه به توصیه دندانپزشک روکش را برای شما می‌سازد. پس بسیار مهم و حائز اهمیت است که دندانپزشک شما با لابراتواری تخصصی همکاری داشته باشد. به همین دلیل بعضی از افراد ابتدا لابراتوار مورد نظر خود را انتخاب کرده و سپس به کلینیک دندانپزشکی مراجعه می‌کنند.


برگرفته شده از مقاله کامل بهترین روکش ایمپلنت | های دنت

منبع: لابراتوار دندانسازی | های دنت