لابراتوار دندانپزشکی چیست و چه وظایفی دارد؟

لابراتوار دندانپزشکی
لابراتوار دندانپزشکی

همه چیز درباره لابراتوار دندانپزشکی

لابراتوار دندانپزشکی یا لابراتوار ساخت پروتزهای دندانی، جایی است که انواع پروتزهای دندانی ویژهٔ هر بیمار به سفارش و توصیه دندان‌پزشکان ساخته می‌شود. تکنیسین‌های دندانسازی، با توجه به نسخه دندانپزشک، اقدام به ساخت انواع پروتزها می‌کنند. در واقع، دندانسازها که در لابراتوارهای دندانسازی فعالیت دارند، یک عضو از تیم دندان‌پزشکی محسوب می‌شوند که با همکاری یکدیگر به بازسازی دندان‌های ازدست‌رفته یا اصلاح دندان‌های آسیب‌دیده می‌پردازند.

دندان‌پزشک، قالب را پس از ضدعفونی به لابراتوار ارسال و دندانساز، با توجه به طرح درمانِ مربوط، اقدام به ساختِ پروتز موردنظر می‌کند؛ در این میان، ممکن است چند بار کار توسط دندان‌پزشک مربوط بررسی و چک شود تا کاملاً مناسب با شرایط دهانی بیمار باشد؛ پس از آن، کار نهایی برای دندان‌پزشک ارسال و توسط دندان‌پزشک به بیمار تحویل داده خواهد شد.

در لابراتوار دندانپزشکی چه پروتزهایی ساخته می‌شود؟

در یک لابراتوار دندانپزشکی خدماتی چون:

انواع متفاوت ایمپلنت‌های دندانی، لمینت‌های سرامیکی، دندان‌ مصنوعی با لثه نرم، انواع دندان‌‌های نشکن، انواع کرم کبالت و انواع مختلف لمینت متحرک و ثابت ارائه میشود.

علاوه‌ بر این موضوع، یک لابراتوار تخصصی باید خدمات پولیش دندان‌های قدیمی و همچنین ساخت بلیچینگ دندان‌ها را نیز به مشتریان ارائه دهد. طراحی ساخت انواع پلاک‌های ارتودنسی و همچنین انواع روکش‌های دندانی نیز جزو وظایف یک لابراتوار دندانسازی مجهز می‌باشند.

خصوصیات لابراتوار دندانسازی
خصوصیات لابراتوار دندانسازی

بهترین لابراتوار دندانسازی چه ویژگی هایی دارد؟

بهترین لابراتوار دندانسازی لابراتواری است که با پزشکان ماهری در ارتباط باشد و با پشتیبانی و تخصص پزشکان پروتزهای مناسب را برای بیماران تهیه کند.

از خصوصیات لابراتوار دندانپزشکی خوب میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

ارائه خدمات آموزشی مناسب

استفاده از تجهیزات با کیفیت

ارائه خدمات کامل

ارتباط همیشگی با پزشک و در صورت نیاز، ارتباط با بیمار

انتظارات لابراتوار دندانپزشکی از دندانپزشک چیست؟

معیار شما به عنوان یک دندانپزشک برای انتخاب یک لابراتور دندانپزشکی و همکاری موفق چیست؟

اگر ارتباط و همکاری که با لابراتوار دندانپزشکی دارید موفق است به شما تبریک می‌گویم ولی اگر مشکلی وجود دارد، اول از همه برگردید به خودتان و ببینید چه کاری را باید برای ساخت رستوریشن انجام می‌دادید ولی ندادید. ما هم به عنوان لابراتوار دندانپزشکی برمی‌گردیم به کار خودمان، برمی‌گردیم به قسمت لابراتوار پروتز دندان ببینیم چه کاری را باید برای ساخت رستوریشن انجام بدهیم.

طبق تجربه خیلی اوقات در لابراتوار، وقتی کست گچی از قالب تهیه می‌شود در قسمت لیبیال لبه‌های انسیزالی دندان بیرون زده است. در واقع در آن قسمت دکتر تراشش را گم کرده است. دقیقا همین اتفاق می‌تواند در لابراتورهای دندانسازی بیوفتد. تکنسین‌ها می‌توانند موقع دیچ کردن خط خاتم تراش یا فینیشینگ لاین را موقع دیچ کردن گم کنند.

ما به عنوان لابراتوار دندانپزشکی نمی‌توانیم دندانی که بیرون تراش خورده را داخل ببریم. تحت این شرایط از لابراتوار نمی‌توان انتظار معجزه داشت. در این بخش می‌خواهیم به چند تا از انتظارات تکنیسین از دندانپزشک در ساخت یک رستوریشن بپردازیم.

انتظارات تکنیسین‌ها به شرح زیر است:

۱- تراش خوب

منظور از تراش خوب چیست؟

در واقع تراش باید بدون آندرکات باشد. تیپر باشد. و در بریج‌ها مسیر نشست مشخص شده باشد. خط خاتمه یا همان فینیشینگ لاین تراش منظم و مشخص باشد. فضای کافی برای ساخت رستوریشن وجود داشته باشد تا بتوانیم موقع پرسلن گذاری پرسلن خوبی در بیاوریم.

۲- قالب دقیق

قالب دقیق چیست؟

این که در انجام قالبگیری پوتی واش کشیدگی وجود نداشته باشد. حباب یا پارگی وجود نداشته باشد. قسمتی که پوتی با تری در تماس است پوتی از تری جدا نشده باشد و دقیقاً فینشینگ لاین ما داخل قالب مشخص باشد. با استفاده از نخ لثه یا ریترکشن میشود فینیشینگ لاین را کاملا مشخص کرد.

۳- قالب کامل از فک بالا و پایین

تهیه کردن قالب کامل از فک بالا و پایین می‌تواند در فرم کانتورینگ در قرینه سازی و در واقع در گرفتن اکلوژن بهتر به ما خیلی کمک کند. ما می توانیم اکلوژن بهتری در قالب‌های تمام فک نسبت به نیم فک‌ها داشته باشیم.

۴- رکورد دقیق

در قالب‌های تکه‌ای ما هرگز نمی‌توانیم اکلوژن دقیقی داشته باشیم. فقط یک رابطه خطی به ما می‌دهد که معمولاً آن بایتی که از طرف کلینیک برای لابراتور ارسال می‌شود دقیق نیست. توصیه می‌کنم کیس‌هایی که فریم هستند، یعنی بعد از دندان تراش خورده دندان دارند، حتما قبل از اینکه دندان را تراش دهید یک قالب تهیه کنید و بعد تراش را شروع کنید. زیرا بیمار موقع تراش نیم ساعت دهانش باز است. عضلات در آن لحظه کشیدگی دارند و ممکن است نتوانند آن رابطه دقیق را به ما بدهند.

۵- زمان کافی

زمانی که برای ساختن رستوریشن لازم است کیس تا کیس فرق می‌کند. گاهی اوقات از طرف کلینیک به لابراتوار فشار می‌آید که کار را هرچه زودتر تحویل دهد. ما اینجا هستیم تا کار درست و بادقت انجام شود، هر چند که ما به عنوان یک لابراتوار باید مدیریت زمانی که کلینیک با بیمارانش هماهنگ کرده است را حتما در نظر بگیریم.

۶- فرم کامل سفارش کار

توصیه می‌کنم حتما این برگه را به طور کامل پر کنید و حتی اگر می‌خواهید برای ما داستانی از مشخصات بیمار بنویسید. چرا که ما خیلی مشتاقیم از بیماران اطلاعات بیشتری به دست بیاوریم و بتوانیم رضایت شما و بیماران را جلب کنیم.

در واقع این کار یک کار تیمی و گروهی است که اگر بتوانیم با یکدیگر متحد باشیم و کار را با کمک یکدیگر درست پیش ببریم، مطمئناً رضایت بیماران را خواهیم داشت. امیدوارم که این مقاله برای همکاران دندانپزشک، مدیران لابراتوار دندانپزشکی و تکنسین‌های عزیز مفید واقع شده باشد.

 

تکنیسین و دندانپزشک با یکدیگر تعامل داشته باشند و در جهت رضایت بیمار همراه یکدیگر تلاش کنند. در نظر گرفتن انتظارات لابراتوار و دندانپزشک در این روند همکاری منجر به درک متقابل و رضایت از نتیجه کار می‌شود.

 


برگرفته از مقاله کامل لابراتوار دندانپزشکی مجموعه لابراتوار دندانسازی | های دنت

منبع: لابراتوار دندانسازی | های دنت