مدرک دندانسازی تجربی را چگونه می‌توان تهیه کرد؟

مدرک دندانسازی تجربی
مدرک دندانسازی تجربی

همه چیز درباره مدرک دندانسازی تجربی

دندانسازی، یکی از لوکس‌ترین شغل ‌هایی می‌باشد که در آن به ساخت انواع پروتز دندانی پرداخته می‌شود.

بسیار مشاهده می‌شود که بعضی از سایت‌ها عنوان میکنند که با اخذ مدرک دندانسازی تجربی می‌توان به راحتی وارد این حرفه و مشغول به کار شد!!!

به ‌طور کلی می‌توان به دو روش در زمینه دندانسازی تجربه و تخصص کسب کرد. ما در ادامه، به ‌طور کامل خواهیم گفت که اخذ مدرک دندانسازی تجربی به چه صورت است و چطور می‌توانید مشغول به کار شوید. اگر کنجکاو هستید تا بیشتر در این ‌رابطه اطلاعات کسب کنید، با ما همراه بمانید.

نحوه اخذ مدرک دندانسازی تجربی

موضوع مهم این است که مدرک دندانسازی تجربی دیگر وجود خارجی ندارد. تقریبا ۳۰ سالی است که دیگر مدرکی بعنوان مدرک دندانسازی تجربی به افرادی که خارج از دانشگاه کسب تخصص کردند اعطا نمی‌شود. در حقیقت این مدرک برای دهه‌های قبل بود که به جهت ساماندهی صنف دندانسازی ارائه می‌شد اما سال‌هاست که مرجع صدور مجوز تاسیس لابراتوارهای دندانسازی صرفا مدرک فارغ التحصیلی رشته پروتز دندان را معتبر می‌داند. مسیر بدست آوردن آن هم قبولی در کنکور این رشته است.

متاسفانه در خصوص مدرک و مجوز دندانسازی به صورت گسترده در بستر اینترنت از افراد ناآگاه کلاهبرداری می شود!

شما با شرکت در دوره آموزش دندانسازی لابراتوار های دنت گواهینامه پایان دوره و یا سرتیفیکت اخذ می‌کنید که کاربردهای خودش را دارد. اما مدرک با گواهینامه متفاوت است! مدرک بار حقوقی دارد و بعد می‌توان از طریق آن برای مجوز تاسیس لابراتوار اقدام کرد. اما گواهینامه پایان دوره و کسب تخصص بصورت آزاد گواه بر دورۀ گذرانده شما است و بار حقوقی ندارد.

برای کسب تخصص دندانسازی دو روش وجود دارد. این دو روش قبولی در کنکور و یا شرکت در دوره‌های آزاد زیرنظر یک استاد خبره و متبحر در حوزه دندانسازی هستند.

هر کدام از این روش‌ها، ویژگی‌های منحصر به ‌فرد خود و مزایا و معایب خاصی دارند. جالب است که بعضی‌ها به دنبال دریافت مدرک دندانسازی فنی حرفه‌‌ای معتبر هستند اما باید اعلام کنیم که چنین مدرکی نیز وجود خارجی ندارد و این موارد فقط زمینه کلاهبرداری از افراد ناآگاه را فراهم کرده‌اند.

بدانید که شما می‌توانید با هر کدام از این روش‌ها به هدف خودتان دست پیدا کنید‌. به این ‌موضوع توجه نمایید که در حال حاضر با توجه به پرطرف‌دار بودن رشته دندانسازی، شما می‌توانید به ‌راحتی با استفاده از خدمات آموزش دندانسازی حرفه‌ای توانمند شوید و در این زمینه فعالیت خود را آغاز کنید و به یک متخصص تبدیل شوید. اما چون این دسته از افراد نه مدرک آکادمیک دارند و نه مدرک دندانسازی تجربی حتما باید به راهکارهایی که در دوره‌ها عنوان می‌شود عمل کنند و طبق آن بدون دغدغه فعالیت کاری خودشان را داشته باشند.

نحوه اخذ مدرک دندانسازی تجربی
نحوه اخذ مدرک دندانسازی تجربی

اخذ مدرک دندانسازی تجربی از طریق آکادمیک

همانطور که پیش‌تر توضیح داده شد اخذ مدرک دندانسازی تجربی برای سال‌ها قبل بوده و دیگر چنین مدرکی وجود ندارد، صرفاً روش آکادمیک یعنی قبولی در کنکور تجربی برای رشته پروتز دندان است که می توان با فارغ التحصیلی از آن رشته مدرک دندانسازی دریافت کرد و دقیقاً با همان مدرک اقدام به دریافت مجوز و تاسیس لابراتوار کرد.

شما در این روش درست مانند سایر داوطلبان آزمون سراسری، در کنکور شرکت می‌کنید. در قدم بعد در مقطع کارشناسی و کاردانی در رشته تکنسین پروتزهای دندانی، مشغول به تحصیل می‌شوید. به این موضوع توجه داشته باشید که داوطلبانی می‌توانند این رشته را انتخاب کنند که دیپلم تجربی داشته باشند.

علاوه‌ بر این موارد، دقت به این نکته ضروری می‌باشد که شما با شرکت در آزمون تنها در دوره کاردانی این رشته پذیرفته می‌شوید و برای گذراندن مقطع کارشناسی باید از طریق آزمون یا از طریق سوابق تحصیلی به ادامه تحصیل بپردازید.

این مدرک دیگر مدرک دندانسازی تجربی نیست که دندانسازان قدیمی در این حوزه بدون شرکت در دانشگاه دریافت کرده بودند. دقیقا مدرک دندانسازی آکادمیک است. دیگر اینکه به این موضوع توجه داشته باشید حتماً باید شرایط عمومی پذیرفته‌شدگان این رشته را مطالعه فرمایید تا در ادامه مشکلی برای پذیرش شما پیش نیاید.

مزایا و معایب اخذ مدرک به ‌صورت آکادمیک

با تحصیل از طریق دانشگاه و دریافت مدرک‌های دانشگاهی، شما راحت‌تر می‌توانید در ادامه از دانش دندانسازی تجربی خودتان بهره ببرید و آن را به کار بگیرید. بعد از پایان دانشگاه نیز مدرک دندانسازی معتبری به شما ارائه می‌شود و شما می‌توانید راحت‌تر در ادامه مشغول به کار شوید. همچنین اگر دانشگاهی که شما در آن تحصیل ‌کرده باشید دانشگاه معتبری باشد، می‌توانید با کمترین زمان انتظار و به‌ سرعت، با یک دندانپزشک همکاری خودتان را شروع کنید و روند درآمدزایی برای شما آغاز می‌شود. اما متاسفانه در تحصیل آکادمیک تمرکز تنها روی مطالب تئوری قرار می‌گیرد و بسیاری از افراد فارغ التحصیل هم اکنون در دوره های آموزشی دندانسازی لابراتوار های دنت زیر نظر مستقیم خود سرکار خانم زینب رحیم زاده آموزش کاملاً کاربردی و پرکتیکال می‌بینند.

شاید قبلاً افرادی که مدرک دندانسازی تجربی را دریافت کرده بودند افرادی بودند که در حین کار کردن در بازار دندانسازی بودند یعنی مهارت انجام کار داشتند اما مباحث علمی بسیاری در کارهای آن‌ها قابل مشاهده نبود.

اما از طرفی دیگر باید بدانیم متاسفانه دانش تئوری برای پیاده‌سازی حرفه دندانسازی کافی نیست و شما نیاز دارید که در طی زمان دانشگاه در دوره‌‌های دندانسازی تجربی نیز شرکت کنید تا بتوانید راحت‌تر از علم و تخصص خودتان بهره ببرید.

اخذ مدرک دندانسازی تجربی از طریق شرکت در آموزشگاه‌های متفاوت

می‌توان گفت که در ایران عملا چیزی تحت عنوان آموزشگاه دندانسازی وجود ندارد. معمولا مجموعه لابراتواری به آموزش تجربی نیز می‌پردازند.

اگر تمایل به آموزش دندانسازی به صورت تجربی دارید حتما در انتخاب مجموعه دقت کنید. تخصص و صداقت کلام در خصوص مدرک دندانسازی بسیار مهم است.

دوره دندانسازی جهاد دانشگاهی

یک نکتۀ مهم این است که اصلاً در کشور ایران هیچگونه آموزشگاه دندانسازی وجود ندارد. مجموعه لابراتوار های دنت یک مجموعه لابراتواری و کلینیکی است که یکی از بخش‌های آن دپارتمان آموزش می‌باشد و سال‌هاست بسیاری از همکاران در این دوره‌ها شرکت می‌کنند. بسیاری از آن‌ها سرکار خانم زینب رحیم زاده را در ایران بعنوان پروتزیست مطرح می شناسند.

افرادی هم که از صفر می‌خواهند آموزش ببینند باید ابتدا پس از جلسه مشاوره گزینش شوند که آیا این رشته برایشان کارآمد است و در راستای استعداد و علاقه آن‌هاست یا خیر.

شما می‌توانید با شرکت در این دوره‌ها بدون نیاز به داشتن مدرک دانشگاهی، گواهینامه پایان دوره خودتان را دریافت کنید و از آن بهره ببرید.

توجه داشته باشید که حتما به سراغ آموزشگاه‌هایی بروید که هم تخصص و هم صداقت کلام در خصوص مدرک دندانسازی تجربی که بسیاری به نادرست عنوان می‌کنند، داشته باشد. تنها در این شرایط است که شما می‌توانید بدون نگرانی دوره خودتان را بگذرانید و در آخر مشغول به کار شوید.

دوره دندانسازی جهاد دانشگاهی

یکی از برگزار کنندگان دوره‌های آموزش دندانسازی، جهاد دانشگاهی است که گواهی پایان دوره نیز به شرکت کنندگان اعطا می‌نماید.

همانطور که از نام دوره دندانسازی جهاد دانشگاهی پیداست، شرکت کنندگان در طی این دوره صرفا کلیاتی از دندانسازی را آموزش می‌بینند و انتقال اطلاعات به صورت کلی است که هنرجو را به صورت عملی توانمند نخواهد کرد.

مدرک اخذ شده پس از شرکت در دوره دندانسازی جهاد دانشگاهی گواهی نامه ایست که بیشتر می‌تواند بعنوان یک رزومه برای افرادی که در حال مهاجرت از ایران هستند مفید باشد. البته ناگفته نماند که با آن گواهینامه نمی‌توان مهاجرت کرد و فقط به عنوان اینکه شما چنین دوره‌ای را گذرانده‌اید معتبر است. پس برای مهاجرت باید به دنبال کانال دیگری باشید. برای کار کردن داخل لابراتوارهای داخل ایران هم این گواهینامه مطرح نیست بلکه توانایی شماست که مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، که متاسفانه این تخصص در دوره‌های دندانسازی جهاد دانشگاهی اتفاق نمی‌افتد.

مزایا و معایب اخذ مدرک به ‌صورت آزاد

یکی از مزیت‌های گواهی پایان دوره برای افرادی است که می‌خواهند به کشورهای دیگر مهاجرت کنند. هنرجویان زیادی در مجموعه لابراتوار دندانسازی های دنت مشغول یادگیری بودند که جهت تکمیل و اثبات رزومه خود در کشور مقصد این گواهی نامه یا سرتیفیکت‌ها را ارائه دادند و توانستند در کشور مقصد مشغول به فعالیت کاری شوند.

کشورهایی همچون کانادا، آلمان، ترکیه، استرالیا و… .

می‌توانید به ‌صورت تجربی تمامی علومی که دانستن آن‌ها ضروری می‌باشد را آموزش ببینید. در در این دوره ها به صورت آزاد از صفر تا صد مهارت دندانسازی را با استفاده از پروتزهای دندانی و در لابراتوارهای مجهز به شما آموزش داده می‌شود. همین موضوع باعث می‌شود تا شما از همان ابتدای آموزش در محیط کار حضور داشته باشید و در انتها راحت‌تر بتوانید وارد بازار کار شوید و از مهارت خودتان برای کسب درآمد بهره ببرید.

نکتۀ مهم اینکه افرادی که به ‌صورت آزاد در دوره‌های دندانسازی شرکت کرده‌اند، نمی‌توانند لابراتوار دندانسازی اختصاصی داشته باشند. تنها افرادی می‌توانند لابراتوار تاسیس کنند، که به ‌صورت آکادمیک در دانشگاه رشته «تکنسین پروتز های دندانی» را گذرانده و فارغ التحصیل شده باشند و یا بهتر است بگوییم مدرک دانشگاهی را اخذ کرده باشند.

در نهایت شما با شرکت در دوره‌های آزاد، می‌توانید در سریع‌ترین زمان و با بهترین کیفیت تخصص دندانسازی را یاد بگیرید و در یک لابراتوار دندانسازی مشغول به کار شوید.

جمع‌بندی

رشته دندانسازی رشته پردرآمد و مناسبی است، اما در برخی موارد قبول شدن در آزمون‌های سراسری و رفتن به دانشگاه و کسب مدرک آکادمیک این رشته ممکن است کمی سخت و زمان‌بر باشد. در این شرایط این امکان برای شما وجود دارد که با شرکت در کلاس‌های آموزشی متفاوت، به آرزوی خودتان برسید. هرچند که مانند سابق مدرک دندانسازی تجربی وجود ندارد اما باز راهکارهایی وجود دارد که می توان از آن بهره برد تا واقعاً شخصی که علاقه‌مند است بتواند به مسیر خود ادامه دهد و حتی بیش از پیش رشد کند. این راهکارها تنها در دوره‌های آموزشی مجموعه های دنت بیان می‌شود.

در آخر این نکته را اضافه کنیم که شما در این تخصص باید مهارت علمی و عَملی خیلی خوبی داشته باشید چه بسا افراد آکادمیک و تجربی ناموفق و یا معمولی داریم و از آن طرف دقیقاً افراد آکادمیک و تجربی به شدت موفق و مطرح در ایران وجود دارند. همه چیز به تلاش و انتخاب صحیح و در نهایت کیفیت کار شما بستگی خواهد داشت.

 


 

برگرفته شده از مقاله کامل مدرک دندانسازی تجربی مجموعه لابراتوار دندانسازی | های دنت

منبع: لابراتوار دندانسازی | های دنت