آشنایی با دوره دندانسازی جهاد دانشگاهی

دوره دندانسازی جهاد دانشگاهی
دوره دندانسازی جهاد دانشگاهی

صفر تا صد آشنایی با دوره دندانسازی جهاد دانشگاهی

در دوره دندانسازی جهاد دانشگاهی تا چه اندازه تخصص پیدا می‌کنیم؟ فرصت‌های شغلی به دست آمده پس از گذراندن این دوره چه هستند؟ اگر قصد شرکت در دوره‌های دندانسازی را داشته باشید، احتمالا این سوالات به همراه یک سری سوالات دیگر برای شما نیز پیش آمده‌اند.

امروزه رشته دندانسازی به عنوان یکی از رشته‌های پر درآمد و پولساز به حساب می‌آید. به همین دلیل ممکن است شما نیز قصد شرکت در دوره آموزش دندانسازی و تبدیل شدن به یک متخصص در این زمینه را داشته باشید. در این مقاله قصد داریم توضیحات جامعی را در رابطه با این موضوع بیان کنیم تا اگر قصد دارید این دوره را بگذرانید، از همه جنبه‌های آن مطلع شوید. برای آگاهی بیشتر درباره این دوره، در ادامه با ما همراه باشید.

دندانسازی چیست؟

پیش از اینکه بخواهیم شما را با دوره دندانسازی تجربی جهاد دانشگاهی آشنا کنیم، بهتر است ابتدا اطلاعاتی را در رابطه با رشته دندانسازی در اختیار شما قرار دهیم. دندانسازی رشته ای از زیرشاخه علوم پزشکی است که در طی آن، افراد تخصص لازم را برای ساخت انواع روکش‌های دندانی، ایمپلنت‌ها، پلاک‌های ارتودنسی و … پیدا می کنند.

جالب است بدانید که امکان کسب مدرک دانشگاهی در این زمینه وجود دارد. برای این کار متقاضیان باید با شرکت در کنکور سراسری، رتبه لازم را به دست آورده و این رشته را برای ادامه تحصیل خود انتخاب کنند. البته امروزه راه‌های دیگری نیز برای اخذ مدرک این مهارت وجود دارد که در ادامه به بیان این راه‌ها می‌پردازیم.

دوره دندانسازی جهاد دانشگاهی

امروزه به دلیل کم بودن ظرفیت‌های دانشگاهی رشته دندانسازی و همچنین سختی قبولی در این رشته از طریق کنکور سراسری، برخی آموزشگاه‌ها نسبت به برگزاری دوره آموزش دندانسازی و اعطای مدرک در این زمینه اقدام نموده‌اند. یکی از برگزار کنندگان این دوره‌ها، جهاد دانشگاهی است که گواهی پایان دوره را نیز به شرکت کنندگان اعطا می‌نماید.

همانطور که از نام دوره دندانسازی جهاد دانشگاهی پیداست، شرکت کنندگان در طی این دوره صرفا کلیاتی از دندانسازی را متوجه می‌شوند و عملا انتقال اطلاعات به صورت کلی است و هیچگونه انتقال تخصص به مفهوم توانمند شدن هنرجو وجود ندارد.

البته نباید هم انتظار داشت که از یک کلاس ده یا بیست نفره به همان تعداد دندانساز توانمند خروجی داشته باشد. خروجی دوره دندانسازی جهاد دانشگاهی فردی است که کمی اطلاعات در مورد پروتز ثابت، پروتزهای متحرک، ارتودنسی و دستگاه‌های مختلف در این رابطه کسب کرده است. این برای افراد عموم است که تا به حال در این زمینه کار نکردند اما بعضی از شرکت کنندگان دندانسازان تجربی هستند که جویای مدرک هستند و نکته ای که وجود دارد این است که مدرک دندانسازی جهاد دانشگاهی هم برای این همکاران اعتباری جهت دریافت مدرک نخواهد داشت.

در مقالات دیگر هم توضیح دادیم که مرجع صدور مجوز لابراتوارهای دندانسازی یعنی معاونت درمان علوم پزشکی صرفاً مدرک فارغ التحصیلی رشته پروتز دندان را می‌پذیرد.

چه کسانی می‌توانند در این دوره شرکت کنند؟

دندانسازی یک کار بسیار تخصصی است و نیاز به مهارت بسیار بالایی دارد. از این رو در بازار شغلی این رشته شاهد وجود تعداد زیادی از دندانسازان هستیم که این مهارت را به صورت تجربی و پس از سال‌ها کار کردن فرا گرفته‌اند و اکنون به دنبال دریافت مدرک در این زمینه هستند. توصیه می‌شود در رشته دندانسازی بدون کنکور جهاد دانشگاهی شرکت کنند که حداقل بیشتر به موارد علمی آگاه شوند و در پایان صرفاً گواهی پایان دوره دریافت می‌کنند.

در واقع اخذ گواهی پایان دوره اعطا شده توسط جهاد دانشگاهی می‌تواند خواسته این دسته از متقاضیان شرکت در این دوره را محقق سازد. اما به جز دندانسازان تجربی، برخی از افراد دیگر نیز تقاضای شرکت در دوره دندانسازی جهاد دانشگاهی را دارند. این دسته از افراد شامل عموم مردم هستند که قصد کسب یک مهارت جدید برای مشغول شدن در حیطه دندانسازی را دارند. صرفاً برای کسب اطلاعات کلی می‌تواند برایشان خوب باشد اما اگر می‌خواهند سریع‌تر این مورد را انجام دهند و دقیقاً به توانایی برسند، می‌بایست زیر نظر یک استاد خِبره طی یک دوره حرفه‌ای طراحی شده شروع به کسب تخصص کنند.

در این رابطه قسمت آموزش مجموعه لابراتوار دندانسازی های دنت سال هاست که هنرجویان به صورت کاملا VIP زیر نظر مستقیم استاد سرکارخانم زینب رحیم زاده آموزش کاربردی و علمی اجرایی می‌بینند و دقیقاً بعد از توانایی کار کردن دارند.

فرصت‌های شغلی پس از شرکت در دوره دندانسازی جهاد دانشگاهی

می توان گفت که بازار شغلی این رشته از شرایط خوبی برخوردار است. با این حال توجه به این نکته ضروری است که رشته دندانسازی جزو رشته‌هایی محسوب می‌شود که کسب تجربه در آن از اهمیت زیادی برخوردار است. به همین دلیل نمی‌توان صرفا با گذراندن یک دوره، توقع کسب مهارت بالا در این زمینه را داشت.

به جز اینکه دوره‌ای باشد که در آن انتقال تجربیات و تکنیک‌ها هم انجام شود و این صرفا می‌تواند توسط یک استاد خِبره انجام شود.

در واقع با شرکت در دوره دندانسازی جهاد دانشگاهی نمی‌توان تبدیل به یک دندانساز حرفه‌ای شد. برای این کار می‌توانید در برخی لابراتوارهای دندانسازی نه به عنوان تکنسین بلکه کمک تکنسین مشغول به کار شوید تا مهارت تجربی لازم را کسب نمایید که البته این بستگی به مدیریت آن لابراتوار دارد که می‌خواهد شما بیشتر رشد کنید یا خیر و در حقیقت رشدتان دست خودتان نخواهد بود.

باید این نکته را بگوییم که در ایران برخی از دندانسازهای تجربی نسبت به تاسیس لابراتوارهای بدون مجوز اقدام نموده‌اند. بنابراین حتی در صورت عدم تحصیل در این رشته نیز می‌توانید در لابراتوارهای دیگر مشغول به کار شوید و یا اینکه لابراتوار خود را تاسیس کنید؛ البته اگر با یک دندانپزشک و یا مجموعه کلینیکی بتوانید لینک شوید.

مزایای اخذ مدرک دندانسازی جهاد دانشگاهی

معمولا افراد برای یادگیری یک مهارت جدید و کسب درآمد بالا به رشته دندانسازی روی می‌آورند. انتخاب مجموعه‌ای که این دوره را در آن طی می‌کنید، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و می‌تواند تا حدود زیادی ضامن موفقیت‌های بعدی شما در این زمینه باشد. مدرک اخذ شده پس از شرکت در دوره دندانسازی جهاد دانشگاهی گواهی نامه ایست که بیشتر می‌تواند بعنوان یک رزومه برای افرادی که در حال مهاجرت از ایران هستند مفید باشد. البته ناگفته نماند که با آن گواهینامه نمی‌توان مهاجرت کرد فقط به عنوان اینکه شما چنین دوره‌ای را گذرانده‌اید معتبر است. پس برای مهاجرت باید به دنبال کانال دیگری باشید. برای کار کردن داخل لابراتوارهای داخل ایران هم این گواهینامه مطرح نیست بلکه توانایی شماست که مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، که متاسفانه این تخصص در دوره‌های دندانسازی جهاد دانشگاهی اتفاق نمی‌افتد.

چگونه در دوره‌های دندانسازی شرکت کنیم؟

برای مشاوره بیشتر در مورد دوره دندانسازی جهاد دانشگاهی و اخذ مدرک در این زمینه تنها کافی است از طریق شماره‌های قرار داده شده در وبسایت های دنت با ما در ارتباط باشید تا ضمن دریافت مشاوره و راهنمایی‌های لازم، نسبت به ثبت نام در دوره‌ها اقدام نمایید.

آیا امکان تاسیس لابراتوار با مدرک دندانسازی جهاد دانشگاهی وجود دارد؟

سوال مهمی که برای بسیاری از شرکت کنندگان این دوره پیش می‌آید این است که آیا می‌توان با مدرک دندانسازی جهاد دانشگاهی نسبت به تاسیس لابراتوار دندانسازی اقدام کرد؟ پاسخ خیر است. در واقع افراد برای تاسیس لابراتوار حتما باید در کنکور شرکت کرده و در رشته پروتز دندان به تحصیل بپردازند.

به بیان دیگر تنها راه اخذ این مجوز، داشتن مدرک دانشگاهی رشته پروتز دندان است.

با این حال با اخذ مدرک جهاد دانشگاهی می‌توانید فعالیت خود را در این حیطه آغاز نمایید.

رشتۀ پروتز دندان چیست؟

رشته پروتز دندانی زیر شاخه علوم تجربی و مربوط به دندان پزشکی و سلامت دندان می‌باشد. در واقع دندان پزشکی و پروتزهای دندانی دو رشته کاملا مربوط به هم هستند. دندانپزشکان بدون کمک تکنسین پروتزهای دندانی نمی‌توانند بسیاری از بیماران را درمان کنند. مهم ترین کار تکنسین پروتزهای دندانی، ساخت انواع پروتزهای دندانی می‌باشد.

انواع پروتز دندان

ابتدا باید عنوان کنیم که پروتز چیست؟ منظور از پروتز، یک ابزار مصنوعی است که برای جایگزین شدن با یک عضو طبیعی به کار می‌رود. بنابراین پروتز دندان را نیز می‌توان با استفاده از همین مفهوم، تعریف کرد. انواع گوناگونی از پروتزهای دندانی وجود دارند که در لابراتوارها ساخته شده و در اختیار دندانپزشکان قرار داده می‌شوند. برخی از لابراتوارهای ساخت پروتز دندان تنها نسبت به ساخت یک نوع خاص پروتز اقدام می‌کنند. در حالی که برخی دیگر از این آزمایشگاه‌ها در زمینه ساخت انواع گوناگون آن‌ها به فعالیت می‌پردازند. انواع این پروتزها عبارتند از:

• پروتزهای ثابت:

ابزارهایی هستند که به صورت دائمی در دهان کار گذاشته می‌شوند. از جمله آن‌ها می‌توان به ایمپلنت‌ها، بریج‌ها، لمینت‌ها و … اشاره کرد.

• پروتزهای متحرک:

ابزارهایی هستند که قابلیت خارج شدن از دهان را دارند و به صورت دائمی مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. به عنوان مثال می‌توان از دندان مصنوعی و پروتز پارسیل نام برد.

از طرفی به عنوان یکی از ابزارهایی که توسط متخصصان رشته پروتز دندان ساخته می‌شود می توان به اپلاینس‌های ارتودنسی اشاره کرد. این ابزارها بسیار گسترده هستند و به صورت متحرک و ثابت ساخته می‌شوند. این موضوع را در ساخت پروتزهای دندانی در نظر داشته باشید که دقت عمل و علم کافی اهمیت بسیار زیادی در ساخت صحیح این پروتزها دارد. زیرا دندانپزشکان همواره به دنبال متخصصانی هستند که بتوانند پروتزهای مورد نیاز را با ظرافت تمام بسازند. همانطور که می‌دانید، هرچند که دندانپزشکی یکی از شاخه‌های علوم پزشکی و درمانی است اما در حقیقت نوعی کار هنری محسوب می‌شود و لازمه انجام هر کار هنری، ظرافت و دقت است.

درآمد دندانسازان چقدر است؟

همانطور که گفته شد، لابراتوارهای ساخت پروتزهای دندانی می‌توانند همه پروتزها را بسازند. اما معمولا هر لابراتوار مطابق با علایق و تجربه خود، حیطه خاصی را انتخاب کرده و در آن حیطه به فعالیت می‌پردازد. به عنوان مثال ممکن است یک لابراتوار تنها به ساخت لمینت متحرک و ثابت بپردازد در حالی که لابراتوار دیگر در زمینه ساخت انواع ایمپلنت فعالیت کند. یکی از نکاتی که تعیین کننده میزان موفقیت این لابراتوارها است، میزان مهارت و دست ورزی متخصصان است. در واقع هرچند که روز به روز شاهد نفوذ تکنولوژی‌های دیجیتال به لابراتوارها هستیم اما همچنان مهارت‌های دستی، یکی از مهمترین توانایی‌هایی به شمار می‌روند که از یک تکنسین موفق توقع می‌رود به آن‌ها مسلط باشد.

یکی از مهمترین نکاتی که سبب تفاوت دستمزد دندانسازان می‌شود، تسلط به همین تکنیک‌های دست ورزی است.

همانطور که می‌دانید، درآمد دندانسازان با یکدیگر متفاوت است و به همین دلیل نمی‌توان مقدار مشخصی را بیان کرد. این موضوع بستگی به مواد اولیه مورد استفاده و مهارت دندانساز دارد. بنابراین اگر می‌خواهید شما نیز به یکی از دندانسازان پردرآمد تبدیل شوید، حتما باید طبق یک نقشه و آموزش مستقیم یک استاد مطرح و متخصص قرار بگیرید.

سخن پایانی

رشته دندانسازی یکی از رشته‌های پرطرفدار علوم پزشکی و بهداشتی است که امروزه متقاضیان زیادی دارد. دلیل این تقاضای زیاد را می‌توان در درآمد کافی، جایگاه اجتماعی مناسب و… جستجو کرد. متخصصان این حیطه با دندانپزشکان ارتباط نزدیکی دارند و کار هر یک از این افراد بدون دیگری ناقص است. در واقع دندانپزشکان به صورت بالینی به معاینه بیماران می‌پردازند و اقدامات لازم را برای درمان آن‌ها انجام می‌دهند. در حالی که دندانسازان هیچ ارتباطی با بیماران ندارند و تنها به ساخت ابزارها و پروتزهای مورد نیاز دندانپزشکان می‌پردازند. این کار پس از قالب گیری از دهان بیماران انجام می‌شود.

خوشبختانه امروزه علاوه بر امکان تحصیلات دانشگاهی در رشته پروتز دندان و دندانسازی، متقاضیان می‌توانند این مهارت‌ها را در دوره‌های آزاد به دست آورند. این افراد می‌توانند با شرکت در دوره پروتز دندان جهاد دانشگاهی صرفاً کلیاتی به صورت تئوریک کسب کنند اما اگر به دنبال یک آموزشگاه هستید که صفر تا صد دندانسازی را به صورت کاملا تخصصی و حرفه‌ای یاد بگیرید، می‌توانید از دوره آموزش دندانسازی زینب رحیم زاده بهره برده و حتی گواهی پایان دوره از مجموعه (های دنت) کسب نمایید.

 


برگرفته از مقاله کامل دوره دندانسازی جهاد دانشگاهی مجموعه لابراتوار دندانسازی | های دنت

منبع: لابراتوار دندانسازی | های دنت