ساخت پست و کور اختصاصی چگونه است

ساخت پست و کور اختصاصی
ساخت پست و کور اختصاصی

ساخت پست و کور اختصاصی به دو روش مستقیم و غیر مستقیم

در این مقاله سعی داریم در خصوص ساخت پست و کور اختصاصی صحبت کنیم.

جهت ساخت پست و کور اختصاصی در ابتدا نیاز به قالبگیری هست که به دو روش مستقیم و غیر مستقیم توسط دندانپزشک می‌تواند انجام شود.

در ادامه به توضیح هر کدام از این روش ها می پردازیم.

ساخت پست و کور ریختگی اختصاصی به روش مستقیم
ساخت پست و کور ریختگی اختصاصی به روش مستقیم

مراحل ساخت پست و کور ریختگی اختصاصی به روش مستقیم

برای ساخت پست و کور جهت ایجاد فضای پست و آماده سازی کانال نیاز به وسایلی همچون هندپیس که باید با دور پایین باشد، نرمال سالین، گیتس شماره دو و سه و … است.

تعدادی وسایل هم برای ساخت الگو نیاز داریم مانند وازلین، اسپاتول، گوده، مونومر و پودر مخصوص که غالبا از دورالی پترن رزین استفاده می‌شود. پس در روش مستقیم الگوی ساخته شده رزینی است.

مرحله اول: آماده‌سازی تاج

ساخت پست و کور را در این روش با آماده‌سازی تاج دندان شروع می‌کنیم.

آماده‌سازی دندان را با استفاده از یک فرز تیپر روند اند و با همان اصول تراش دندان سالم انجام می‌دهیم. انگار که هیچ بافتی از بین نرفته‌است.

تمام آندرکات‌های بیرونی و داخلی که می‌توانند مانع بیرون آوردن الگوی رزینی باشند را به همراه همه ساختارهای آنساپورتد حذف می‌کنیم.

به خاطر داشته باشید که در تراش یک جایگاه برای ساپورت عمودی پست پیش‌ بینی می‌کنیم. اینکار مانع ایجاد وجینگ و تخریب ساختار باقی مانده دندان می‌شود.

برای داشتن فرول باید حداقل دو میلیمتر ساختار دندانی سالم بالای مارجین داشته باشیم.

حال نوبت آماده‌سازی فضای پست است.

در مواردی که دو کانال داریم برای اینکه بفهمیم کدام کانال باکالی و کدام لینگوالی است، از قانون اسلوپ استفاده می‌کنیم.

با شیفت مزیالی یا دیستالی یک عکس رادیوگرافی می‌گیریم. کانالی که هم جهت با شیفت است، کانال پالاتالی خواهد بود و کانالی که در جهت مخالف است، کانال باکالی خواهد بود. ما بزرگترین و بلندترین کانال را انتخاب می‌کنیم.

طول پست ما باید دو سوم طول کل کانال باشد.

بسیار حائز اهمیت است که برای حفظ سیل اپیکال، حداقل ۴ میلیمتر گوتاپرکا انتهای کانال باقی بگذاریم.

یک گیتس را کنار عکس می‌گذاریم تا طول کارکردمان را تخمین بزنیم.

استاپمان را با توجه به محل فرندز پوینت کورونال قرار می‌دهیم.

با توجه به این طول گوتای کانال رو تخلیه می‌کنیم. حالا با استفاده از گیتس شماره دو، تا عمق موردنظر گوتا رو تخلیه می‌کنیم.

مرحله دوم: گشاد کردن کانال

در مرحله‌ی بعدی ساخت پست و کور اختصاصی با گیتس شماره سه کانال را گشادتر می‌کنیم.

در صورت نیاز با استفاده از پیزوریمر شماره دو و بعد شماره سه شیپینگ کانال را انجام می‌دهیم.

با استفاده از کا فایل دیواره‌های کانال را از هر گونه بقایای گوتا، سیدر و آندرکات‌های عاجی پاکسازی میکنیم تا مسیری کاملا تمیز و صاف برای ساخت پست ایجاد کنیم.

برای شستشوی کانال از نرمال سالین استفاده می‌کنیم و بعد با پیپر پوینت سایز دو کانال را خشک می‌کنیم. قبل از ادامه کار یک عکس رادیوگرافی تهیه می‌کنیم تا پریپریشن را ارزیابی کنیم.

مرحله سوم: ساخت الگوی رزینی

با استفاده از یک فایل دیوار کانال را با وازلین کمی چرب می‌کنیم. با یک براش هم قسمت کورونال را چرب می‌کنیم. توجه داشته باشید که بیش از حد از وازلین استفاده نکنید و اگر اضافی بود قبل از ادامه کار باید حذفش کنیم.

توی یک گوده مونومر و پودر را ترکیب می‌کنیم تا یک قوام شل ایجاد شود. ترکیب رو به یک سرنگ انتقال می‌دهیم.

کانال را با رزین پر می‌کنیم. اسپیدی پست را به مونومر آغشته کرده و داخل کانال و رزین قرار می‌دهیم. بعد از تقریبا دو دقیقه وقتی که رزین کمی ست شد، الگویمان را چند بار داخل و خارج می‌کنیم تا مطمئن شویم داخل کانال گیر نمی‌کند.

بعد از اینکه رزین کاملا پلیمریزه شد، آن را از کانال درمی‌آوریم و بررسی می‌کنیم که تا انتهای محلی که گوتا رو خالی کردیم می‌رسد یا نه. به علاوه نباید هیچگونه وید یا نقصی در ساختارش وجود داشته باشد.

پست را چندبار داخل کانال امتحان می‌کنیم تا مطمئن شویم بعدا به راحتی خارج می‌شود.

برای ساخت کور اول یک براش را با مونومر خیس می‌کنیم و بعد آن را داخل پودر فرو می‌بریم. اشکالی ندارد اگر که کمی کور را بزرگتر از اندازه نهایی بسازید.

حال بگذارید رزین کاملا ست شود. اسپیدی پست رو قطع کنید و با یک فرز تیپر روند اند الماسی به کور شکل دهید.

استفاده از جریال آب توربین را فراموش نکنید تا جلوی داغ شدن رزین را بگیرید.

حال دیگر همه اصول آماده سازی دندان را روی کور اعمال کنید.

ریداکشن اگزیال و اکلوزال را کامل کنید. نباید هیچ سطح ناصاف و آندرکاتی روی تراش وجود داشته باشد. آکریل نباید در هیچ جایی ساختار اگزیال دندون را بپوشاند.

بهتر است که همه‌ی ریداکشن و کانتورینگ را روی رزین انجام دهید چون اصلاح کور فلزی سخت و زمانبر خواهد بود.

توصیه می‌شود به سرعت اسپروگذاری و ریختگی الگوی رزینی را در لابراتوار انجام دهید.

در ادامه باز بصورت گام به گام مراحل ساخت پست و کور به روش مستقیم را آورده‌ایم.

روش الگوی مستقیم

-داول پلاستیکی پیش ساخته را با کانال ریشه تطابق دهید. در یک کانال فلیر، تطابق فقط در نیمه اپیکالی فضای پست مطلوب خواهد بود. داول باید تا انتهای عمق آماده شده کانال برود. کانال را کمی چرب کنید. کانال را با هدایت هوا به سطح ریشه خشک نمایید. هرگز هوا را مستقیما داخل کانال هدایت نکنید، زیرا ممکن است وارد بافت‌ها شود.

-از تکنیک قلم مو برای اضافه کردن رزین نیمه اکلوزالی داول استفاده کنید و آن را داخل کانال آماده شده بنشانید. رزین را توسط یک کاندنسوز کوچک داخل کانال هدایت کنید.

-اجازه ندهید رزین درون کانال کاملا سخت شود. مادامی که رزین هنوز لاستیکی است، آن را چندین بار درون کانال بالا و پایین کنید.

-وقتی رزین پلیمریزه شد، الگو را خارج کنید.

-قسمت کور پست را با افزودن مقدار بیشتری رزین اتوپلیمریزه یا رزین فوتوپلیمریزه شکل دهید.

ساخت الگو با رزین ترموپلاستیک

-استوانه پلاستیکی را با فضای پست آماده شده تطابق دهید. استوانه پلاستیکی را به گونه‌ای که ناحیه بول حدودا ۱.۵ تا ۲ میلیمتر اکلوزالی‌تر نسبت به فنیشینگ لاین کور قرار گیرد، تریم کنید.

-کانال را با پروپ پریودنتال و وازلین چرب نمائید.

-رزین ترموپلاستیک را بر روی شعله حرارت دهید تا ماده شفاف شود و یا رزین را در تفنگ چسب ( Thermogrip, Black & Declare) با درجه حرارت پایین گرم کنید.

-مقدار کمی از رزین گرم شده را بر روی انتهای اپیکال استوانه پلاستیکی قرار دهید تا دو سوم طول مورد انتظار الگوی پست را بپوشاند.

-استوانه را به طور کامل وارد فضای آماده شده پست کنید. پس از ۵ تا ۱۰ ثانیه خارج کرده و دوباره درون کانال قرار دهید. الگوی پست را از نظر کامل بودن بررسی کنید و هرگونه برجستگی ناشی از آندرکات‌های داخل کانال را با تیغ بیستوری حذف نمائید.

-در تکنیک مستقیم، کور با رزین اتوپلیمریزه معمول با استفاده از تکنیک قلم مو و یا استفاده از سرنگ جهت قرار دادن رزین پلیمریزه شونده نوری ساخته می‌شود.

-اگر تکنیک مستقیم ترجیح داده می‌شود، الگو با ماده قالبگیری الاستومری پیک اپ شده و به روش متداول ریخته می‌شود. کست را در آب گرم غوطه ور کنید تا الگو به راحتی آزاد شود. الگو را دوباره در محل بنشانید و کور را با موم فرم دهید.

-پست و کور ساخته شده در لابراتوار سیلندرگذاری و ریخته می‌شود. اینستومنت فسفات باندد توصیه می‌گردد، زیرا استحکام بالاتری دارد.

ساخت پست و کور در لابراتوار خود نکات زیادی دارد که در دوره‌های آموزشی به هنرجویان منتقل می‌شود.

ساخت پست‌ و کور اختصاصی به روش غیرمستقیم
ساخت پست‌ و کور اختصاصی به روش غیرمستقیم

تکنیک ساخت پست‌ و کور اختصاصی به روش غیرمستقیم

ابتدا مراحل اولیه قالبگیری را انجام می‌دهید. آماده‌سازی تاج را که انجام دادید، کانال را گشاد می‌کنید تا آماده شود و بعد طول لازم را آماده‌سازی می‌کنید. سپس به جای اینکه با رزین خودتان پست و کور را آماده کنید، از کانال و نواحی اطراف قالبگیری می‌کنید.

قالب به لابراتوار ارسال می‌شود و در لابراتوار تبدیل به کست می‌شود.

در لابراتوار قسمت‌های پست و کور با رزین و موم آماده‌سازی می‌شود و بعد آن‌ها را تبدیل به فلز می‌کنند.

برای قالبگیری همچون قالبگیری روکش عمل می‌کنید. به این ترتیب که شما ابتدا یک قسمت را به عنوان حمل کننده (می‌تواند سوزن یا سوزن ته گرد یا یک الگوی پلاستیکی پیش ساخته باشد.) داخل کانال قرار می‌دهید. نواحی اطراف دندان را نخ گذاری می‌کنید.

سپس یک تری مناسب انتخاب میکنید و آن را از ماده قالبگیری پر می‌کنید. نخ لثه را برمی‌دارید و با یک سرنگ تزریق واش را هم در نواحی اطراف دندان و هم داخل کانال تزریق میکنید. سپس این سوزن‌ها یا قسمت الگوی پلاستیکی اولیه در داخل کانال‌ها قرار می‌گیرد و مجموعه تری پرشده با مواد قالبگیری روی این‌ها برگردانده شود.

صبر می‌کنیم تا ماده قالبگیری ست شود.

وقتی که تری از دهان خارج شد، الگویی ایجاد خواهد کرد. این الگو تبدیل به کست که شد، لابراتوار می‌تواند با موم و رزین روی این‌ها ساخت پست و کور را انجام دهد و بعد آن‌ها را تبدیل به فلز ریختگی کند.

وقتی تعداد زیادی دندان دارید که لازم است برایشان قالبگیری پست انجام شود، این روش قالبگیری کار را آسان‌تر می‌کند.

هر ماده الاستومتریک می‌تواند قالب دقیقی از کانال ریشه بگیرد، به شرطی که برای جلوگیری از تغییر شکل ماده از سیستم تقویت کننده استفاده شود.

در ادامه باز بصورت گام به گام مراحل ساخت پست و کور اختصاصی به روش غیر مستقیم را آورده‌ایم:

پست و کور اختصاصی به روش غیر مستقیم

-سیم ارتودنسی را درطول مورد نظر قطع کنید و به شکل حرف J درآورید.

-تطابق سیم را با کانال بررسی کنید. سیم باید در کانال شل بوده و به طور کامل، طول فضای پست را طی کرده باشد. اگر سیم در داخل کانال شل نباشد، حین خارج کردن قالب، ماده قالبگیری از سیم جدا می‌شود.

-سیم را با چسب تری بپوشانید. اگر مارجین زیر لثه‌ای وجود دارد، کنار زذن بافتی می‌تواند مفید باشد. کانال‌ها را چرب کنید تا خارج کردن قالب بدون تغییر شکل، آسان شود (ماده لوبریکنت دای برای این منظور مناسب است).

-با استفاده از لنتولوی مارپیچی (Dentsply Maillefer) کانال‌ها را با ماده قالبگیری الاستومتریک پر کنید. قبل از پر کردن سرنگ قالبگیری، بررسی کنید که لنتولوی مارپیچی ماده را در مسیر اپیکالی حرکت دهد (در جهت عقربه‌های ساعت). مقدار کمی از ماده را با بزرگترین لنتولوی مارپیچی که با فضای پست تطابق دارد، بردارید. لنتولوی مارپیچی را با سرعت چرخش پایین هندپیس وارد کانال کنید تا ماده به آرامی وارد بخش اپیکال فضای پست شود. سپس سرعت هندپیس را افزایش دهید و به آرامی لنتولوی چرخشی را از فضای پست خارج کنید. این تکنیک مانع از بیرون کشیده شدن ماده قالبگیری می‌شود. این کار را تا پر شدن فضای پست تکرار کنید.

-سیم تقویت کننده را در طول کامل فضای پست قرار دهید. با استفاده از سرنگ، ماده قالبگیری بیشتری در اطراف دندان تراش خورده تزریق کنید، سپس تری قالبگیری را قرار دهید.

-قالب را خارج کرده آن را ارزیابی کنید و کست نهایی را به روش معمول بریزید. اغلب برای موم گذاری دسترسی کافی بدون قرار دادن داول پین و بریدن کست وجود دارد.

-یک پست پلاستیکی با انطباق شل را خشن کنید (خلال دندان پلاستیکی مناسب است) و با استفاده از قالب به عنوان راهنما، مطمئن شوید که پست عمق کامل کانال امتداد می‌یابد.

-پوشش نازکی از موم چسب را به روی پست پلاستیکی قرار دهید، پس از چرب کردن کست، لایه لایه موم اینله را اضافه کنید. از اپیکالی‌ترین قسمت شروع کرده و مطمئن شوید که جهت تطابق موم، پست هنگام نشستن جهت صحیحی داشته باشد. وقتی الگوی پست ساخته شد، می‌توان موم کور را افزود و آن را شکل داد.

-از قالب برای بررسی تطابق کامل الگوی مومی با فضای پست، استفاده کنید.

 


برگرفته از مقاله کامل ساخت پست و کور مجموعه لابراتوار دندانسازی | های دنت

منبع: لابراتوار دندانسازی | های دنت