انتخاب رنگ روکش دندان

انتخاب رنگ روکش دندان
انتخاب رنگ روکش دندان

انتخاب رنگ روکش دندان چگونه است؟

چشم ما توانایی دیدن تمام رنگ‌هایی که در طبیعت وجود دارد را ندارد. از بین ۱۳ میلیون رنگ موجود در طبیعت چشم ما توانایی تشخیص بیش از یک میلیون رنگ را ندارد.

انتخاب رنگ روکش دندان خصوصا در دندان‌ های قدامی مسئله‌ای بسیار حساس و چالش برانگیز است. بنابراین در انتخاب رنگ برای بیماران همیشه این سوال را مطرح می‌کنیم که کدام ویژگی رنگ مهم است؟

رنگ ها سه ویژگی اصلی دارند.

فام رنگ یا Hue: که همان اسم رنگ است و ما بیشتر از بقیه با آن درگیریم. ولی چندان مشخصه مهمی نیست.

خلوص و اشباع رنگ یا saturation: به این خصیصه chroma هم گفته می‌شود و این مشخصه هم اهمیت چندانی ندارد.

درخشنگی و روشنایی رنگ یا value: میزان سفیدی و سیاهی رنگ است و همیشه میزان اهمیت بیشتری دارد چون چشم انسان به value بسیار حساس است. برای مثال اگر بقیه رنگ‌های تلویزیون را ببندیم و فقط یک رنگ مثل قرمز باز باشد فیلم قابل تشخیص نخواهد بود ولی اگر سیاه و سفید باشد کاملا قابل تشخیص است چون همانطور که گفتیم چشم انسان به value حساس است.

یک اتفاق بسیار شایع در دندانپزشکی این است که بیمار به کلینیک مراجعه می‌کند و می‌گوید می‌خواهم دندان‌هایم سفید باشند و ما رنگ سفید را انتخاب می‌کنیم. در انتهای کار خود ما هم می‌بینیم که کار زیبا و طبیعی نیست. نمای طبیعی به دست نیامده با اینکه خواسته خود بیمار این رنگ بوده است.

نکته‌ای که در انتخاب رنگ روکش دندان باید در نظر بگیریم این است که وقتی بیمار رنگ سفید را انتخاب می‌کند آیا واقعا رنگ سفید می‌خواهد؟ یا منظور دیگری دارد که با این عنوان بیانش می‌کند و واقعا ته ذهنش رنگ سفید نیست. در واقع بسیاری از اوقات منظور بیمار این است که رنگ زرد نمی‌خواهد.

برای مثال فرض کنید که ما رنگ a1 را به بیمار نشان می‌دهیم. شاید رنگ مقداری روشن و سفید باشد. اما به محض اینکه رنگ a2 را نشان می‌دهیم به عنوان رنگی که کمی تیره‌تر است، آن زردی رنگ چشم بیمار را اذیت می‌کند. پس به این نتیجه می‌رسد که رنگ زرد نمیخواهد اما خواسته خود را به این صورت بیان می‌کند که رنگ سفید می‌خواهد. چون در ذهن بیمار رنگی که زرد نیست سفید است. در واقع بیمار به جای اینکه به ما بگوید چه چیزی نمی‌خواهد که تکلیف روشن‌تر باشد. می‌گوید رنگ سفید می‌خواهد.

اما راه چاره در مواجه با چنین بیمارانی چیست؟

بنظر شما همان ابتدا به سراغ رنگ سفید برویم یا بگردیم و مشکل را پیدا کنیم؟

چگونه رنگی طبیعی انتخاب کنیم؟

پس ما می‌خواهیم رنگی انتخاب کنیم که بیش از حد سفید نباشد و در عین حال زردی نداشته باشد. چاره کار چیست؟

در اینجا ما باید به جای پرداختن به Hue رنگ به سراغ ویژگی دیگری برویم تا به آن نمای طبیعی مورد نظر خود برسیم.

در انتخاب رنگ روکش دندان طبیعی Value به ما بسیار کمک خواهد کرد. در واقع با پایین آمدن Value، جلب توجه، نازیبایی و نمای غیرطبیعی از رنگ گرفته می‌شود و در عین حال زردی مشاهده نمی‌شود.

سوالی که پیش می‌آید این است که چگونه value را پایین بیاوریم؟

به سه روش زیر value پایین می‌آید:

استفاده از رنگ خاکستری: وجود رنگ خاکستری باعث می‌شود که value پایین بیاید. در واقع تن رنگ را به سمت خاکستری می‌بریم یعنی از رنگ a به رنگ b و یا c نزدیک می‌شویم.

افزایش ضخامت انامل: اگر ضخامت انامل را زیاد کنیم، Translucency باعث پایین آمدن value می‌شود. این تصور که ترنسلوسنسی value را بالا می‌برد اشتباه است. بلکه باعث می‌شود با عبور نور، نور کمتری از سطح دندان به چشم ما برسد و میزان انرژی نوری که از سطح دندان به چشم ما می‌رسد پایین بیاید. در نتیجه دندان ترانسلوسنت‌تر می‌شود و value پایین می‌آید. این باعث میشود که ما بدون اینکه رنگ بسیار سفید برای دندان انتخاب کنیم زردی را حذف کنیم.

افزایش خشونت سطحی: اگر سطح دندان را از آن سطح صافی که براق و یکدست و شیشه مانند است دربیارویم و یک کرکتریزیشن سطحی روی سطح رستوریشن ایجاد کنیم، نوری که به سطح رستوریشن برخورد می‌کند در بازتابش متفرق می‌شود. در نتیجه میزان انرژی نوری که از سطح جسم به چشم ما بازتابش می‌کند پایین می‌آید. در واقع با اینکه تمام نور بازتاب می‌کند ولی چون متفرق می‌شود سهم چشم ما از میزان نوری که بازتاب می‌شود کم است. در نتیجه value رستوریشن در چشم بیننده پایین می‌آید.

جمع بندی

این روش ها در انتخاب رنگ روکش دندان با کاهش value یعنی افزایش تن خاکستری، افزایش ضخامت انامل، افزایش خشونت سطحی به ما کمک می‌کنند که روکش دندان در عین حال که زرد نیست آن سفیدی که به علت value زیاد نمای غیرطبیعی در روکش ایجاد می‌کند را نداشته باشد، طبیعی جلوه کند، خواسته بیمار در نظر گرفته شود و رضایت او را در پی داشته باشد.

 


 

برگرفته از مقاله کامل انتخاب رنگ روکش دندان مجموعه لابراتوار دندانسازی | های دنت

منبع: لابراتوار دندانسازی | های دنت