وکس آپ تشخیصی چیست؟

در مراحل مختلفی از ترمیم‌ها و ساخت دندان‌های مصنوعی، ممکن است از وکس‌آپ استفاده شود. به طور کلی، به ساخت مدل سه بُعدی دلخواه بر روی کَست(Cast)های دندانی، وکس‌آپ گفته می‌شود که به نوعی تمپلیت (Template) و نمونه کار نهایی است و به منظور ارزیابی و طراحی مدل و روش‌های درمانی مدنظر به کار می‌رود.

 

انجام عملیات وکس‌آپ، توسط تکنسین‌های دندانسازی در لابراتوار‌های دندانسازی و بر اساس قالبی که دندانپزشک از دهان بیمار می‌گیرد، انجام می‌شود. وکس‌آپ، امروزه به خصوص در جریان عملیات‌های زیبایی (لمینت) و درمانی (ایمپلنت)، جراحی و ساخت دندان‌های ثابت (روکش زیرکونیا) کاربرد فراوانی دارد.

 

وکس‌آپ، با استفاده از نوعی پارافین و یا موم که به آن، واکس نیز گفته می‌شود، انجام می‌شود که در رنگ‌های متنوعی مثل: آبی، خاکستری و سیاه در بازار موجود است.

 

هر چند که ممکن است برخی از کلینیک‌ها، بدون انجام وکس‌آپ، وارد مراحل بعدی شوند، اما در موارد گفته شده، مرحله وکس‌آپ تشخیصی قبل از ورود به مراحل بعدی، ضرورت دارد تا به تشخیص بهتر روند درمان و رضایت بیمار از پروسه انجام شده کمک نماید.

چرا وکس‌آپ تشخیصی؟

از وکس ‌آپ تشخیصی زمانی استفاده می‌شود که بیمار از دندانپزشک می‌خواهد که نتیجه نهایی عملیات ترمیمی و یا زیبایی خود را در ابتدای کار ببیند، دندانپزشک از دهان بیمار قالب‌گیری می‌کند و از لابراتوار می‌خواهد تا طرح نهایی خود را بر اساس خواست بیمار و توصیه‌های دندانپزشک، طراحی کند. وکس آپ تشخیصی برای ارزیابی طرح درمان پیش از آغاز کار بسیار مفید است. با این وسیله می‌توان از درستی انجام کار، مطمئن شد.

 

به طور مثال در نظر بگیرید که شخصی برای انجام لمینت به دندانپزشک مراجعه می‌کند. در این مورد، دندانپزشک بهتر است قبل از انجام تراش بر روی دندان‌های بیمار، از دهان او قالب‌گیری (با استفاده از پودر آلژینات و …) کند تا بر اساس این قالب، در لابراتوار وکس‌آپ تهیه شود. بر اساس این وکس‌آپ آماده شده، می‌توان نتیجه نهایی را پیش‌بینی کرد. در اینصورت ممکن است استفاده از لمینت برای بیمار به دلایل مختلفی (همچون نبود فضای کافی در دهان بیمار و یا نحوه قرارگیری دندان‌ها و…) توصیه نشود و یا اینکه با اطمینان خاطر مراحل بعدی لمینت را انجام دهند.

 

همانطور که مشخص شد، استفاده از وکس‌آپ تشخیصی، باعث ارتباط خوب بین بیمار، دندانپزشک و لابراتوار می‌شود و روش درمانی و یا زیبایی مناسب را بسته بر هر مورد معین می‌کند. این امر باعث جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه نیز خواهد شد. علاوه بر این، استفاده از وکس‌آپ تشخیصی در ادامه کار نیز کمک فراوانی به دقت کار دندانپزشک (در میزان تراش و…) خواهد داشت.

 


برگرفته از مقاله کامل وکس آپ تشخیصی (Diagnostic Wax up) چیست؟

منبع: لابراتوار دندانسازی | های دنت

دوره آموزش دندانسازی

یک گام تا حرفه‌ای شدن در دندانسازی، اگر در حال تحقیق برای دوره آموزش دندانسازی به‌صورت حرفه‌ای و عملی هستید باید بگوییم اینجا دقیقاً متعلق به شما است.

اطلاعات بیشتر