انواع دندان مصنوعی و قیمت آن

همه چیز درباره دندان مصنوعی

دلایل زیادی می‌تواند وجود داشته باشد که باعث شود افراد به سراغ انواع دندان‌های مصنوعی یا همان پروتز متحرک بروند.

فاکتورهایی مانند بالا رفتن سن، عدم مراقبت از دندان‌ها، ابتلا به بیماری‌های گوناگون و … ممکن است باعث از دست رفتن دندان‌ها شوند. در این شرایط، استفاده از دندان‌های مصنوعی یکی از طرح درمان‌هایی است که از دیرباز برای بی دندانی وجود داشته است.

ما در این محتوا قصد داریم که در رابطه با بهترین نوع پروتز متحرک و تمامی اطلاعاتی که شما باید قبل از مراجعه به هر دندانساز یا دندانپزشکی درباره آن بدانید، صحبت کنیم.

ویژگی‌ها، مزایا و معایب بهترین دندان مصنوعی، قیمت و … از مباحثی هستند که در این مقاله به آن‌ها پرداخته‌ایم.

انواع پروتز متحرک چیست و هر کدام چه قیمتی دارد؟

شما به دو روش می‌توانید دندان مصنوعی تهیه کنید:

روش اول: مراجعه به دندان‌پزشک

دندان‌پزشک با بررسی شرایط دهانی شما تعیین می‌کند که شما به چه نوعی از دندان مصنوعی نیاز دارید و با انجام مراحل قالب‌گیری با دندانساز خود هماهنگ می کند تا مراحل ساخت آن انجام شود و سعی می‌کند نیاز شما را به‌ طور کامل برطرف نماید.

روش دوم: مراجعه به دندانساز

از طرف دیگر شما می‌توانید به ‌صورت مستقیم با دندانساز ارتباط بگیرید. شاید اگر آماری وجود داشت می‌دیدیم که جهت تهیه پروتز متحرک مردم غالباً مراجعه به دندانسازان را ترجیح می‌دهند. به این علت که نسبت به تمام فرآیند ساخت آن تسلط دارند و شخص دندانساز می‌تواند تمام نکات را در مراحل ساخت برای بیمار انجام دهد.

بررسی انواع دندان‌های مصنوعی

بعد از صحبت درباره اقدامات مربوط به نحوه تهیه دندان مصنوعی حال بهتر است به انواع متفاوت دندان‌های مصنوعی بپردازیم.

دندان مصنوعی کامل
دندان مصنوعی کامل

دندان مصنوعی کامل

این نوع پروتز متحرک که دست دندان هم نامیده می‌شود، برای افرادی مناسب است که به‌ طور کامل دندان‌های خودشان از دست داده‌اند.

برای تهیه این نوع دندان مصنوعی معمولاً دندان‌پزشک تمامی دندان‌ها و ریشه آن‌ها را از لثه خارج می‌کند. بعد از گذشت حدود دو الی سه ماه و التیام کامل لثه، روند شروع قالب‌گیری آن را می‌توان شروع کرد.

به یاد داشته باشید گذشت زمان طولانی‌تر برای فک مناسب نیست و موجب تحلیل آن می‌شود، پس اکیدا توصیه می‌شود که وقتی بیماری دندان‌های باقیمانده نامناسبی داشت و اقدام به کشیدن آن کرد بعد از گذشت مدت زمان گفته شده مراحل قالب‌گیری جهت ساخت دست دندان را شروع کند.

استفاده از دندان مصنوعی حرفه‌ای و شستشوی آن راحت می‌باشد. مدت زمان ساخت آن توسط دندانسازان (های دنت) تقریبا یک ماه تا ۴۰ روز است.

دندان مصنوعی تکه‌ای

دندان مصنوعی تکه‌ای که در اصطلاح تخصصی پارسیل گفته می‌شود، تنها جایگزین دندان‌های از دست ‌رفته در بخش‌های خاصی از دهان می‌باشد. یعنی بیمار بخشی از دندان‌های خود را از دست داده است و برای همان بخش نیازمند جایگزین است.

حال این دندان مصنوعی تکه‌ای خود به سه روش ساخته می‌شود که هر کدام علاوه بر تکنیک ساخت، از نظر قیمت نیز با یکدیگر متفاوت هستند.

دندان مصنوعی تکه‌ای کروم کبالت
دندان مصنوعی تکه‌ای کروم کبالت

دندان مصنوعی تکه‌ای کروم کبالت

کروم کبالت‌ها نوعی از دندان مصنوعی تکه‌ای با ساختار فلزی هستند.

ساختار فلزی کروم کبالت از طرفی استحکام پروتز را بالا می‌برد و از طرفی دیگر می‌تواند گیر خوبی از دندان‌های باقیمانده بگیرد.

قیمت آن نسبت به دو مورد بعدی بیشتر است.

نمایان شدن کروشه‌های فلزی از ضعف‌های این نوع پروتز متحرک است که بعضی از بیماران از آن شکایت دارند.

دندان مصنوعی تکه‌ای آکریلی
دندان مصنوعی تکه‌ای آکریلی

دندان مصنوعی تکه‌ای آکریلی

اما گزینه دوم دندان مصنوعی تکه‌ای آکریلی است که دقیقاً مشابه دست دندان یا همان دندان مصنوعی کامل است. با این تفاوت که برای بخشی از فک استفاده می‌شود نه تمام آن.

دندان مصنوعی تکه‌ای فلکسیبل (انعطاف پذیر)
دندان مصنوعی تکه‌ای فلکسیبل (انعطاف پذیر)

دندان مصنوعی تکه‌ای فلکسیبل (انعطاف پذیر)

دندان مصنوعی فلکسیبل یا انعطاف پذیر در جامعه به عنوان ژله‌ای شناخته می‌شود. این نوع دندان مصنوعی برای هر فردی مناسب نیست و بعد از ویزیت مشخص می‌شود کدام نوع برای هر شخص مناسب است.

 


 

ادامه مطلب در مقاله دندان مصنوعی مجموعه لابراتوار دندانسازی | های دنت

منبع: لابراتوار دندانسازی | های دنت