آموزش دندانسازی زینب رحیم زاده

در این سال‌ها که علاوه بر فعالیت در زمینه ساخت پروتزهای دندانی به آموزش دندانسازی نیز مشغول بودم، افراد علاقه‌مند به حرفه دندانسازی تماس می‌گرفتند و سؤالاتی داشتند که سعی می‌کنم چند مورد بارز آن را مطرح و تا حد امکان پاسخ بدهم.

دندانساز کیست؟

آموزش دندانسازی زینب رحیم زاده
آموزش دندانسازی زینب رحیم زاده

وظیفه و شغل یک دندانساز بدین ترتیب است که پس از اینکه دندانپزشک از بیمار قالب گیری کرد و این قالب را برای لابراتوار ارسال نمود، دندانساز بایستی بر اساس طرح درمان و نظر دندانپزشک، پروتز دندانی مناسب برای بیمار را تهیه نماید.

دندانساز یا لابراتوار دندانسازی حق پذیرش مستقیم بیمار و معاینه ندارد.

لابراتوار دندانسازی چیست؟

لابراتوار دندانسازی
لابراتوار دندانسازی

 

لابراتوار دندانسازی به محلی اطلاق می‌شود که طبق ضوابط و مقررات وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی پس از اخذ مجوز قانونی جهت ساخت انواع پروتزهای دندانی متحرک، ثابت و اپلاینس (دستگاه های کمکی) دایر می‌گردد.

مدرک دندانسازی را از چه راه‌هایی می‌توان اخذ کرد؟

راه‌های اخذ مدرک دندانسازی
راه‌های اخذ مدرک دندانسازی

در حقیقت تنها راه دریافت مدرک دندانسازی در ایران شرکت در آزمون سراسری و کسب تراز حد نصاب لازم برای رشته تکنسین پروتزهای دندانی می‌باشد.

با قاطعیت عنوان می کنم هرگونه وعده در خصوص اعطای مدرک دندانسازی تجربی واهی بوده و به هیچ عنوان رسمیت ندارد. همچنین گواهی نامه در این خصوص داده می‌شود که فقط جنبه افتخاری داشته و هیچگونه اعتبار کافی برای دریافت مجوز لابراتوار دندانسازی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ندارد.

دندانسازی آکادمیک یا دندانسازی تجربی؟

دندانسازی آکادمیک یا دندانسازی تجربی
دندانسازی آکادمیک یا دندانسازی تجربی

حرفه دندانسازی یک حرفه بشدت مهارت محور است. در کنار مهارت حتما علم و دانش نیز برگ برنده در هر حرفه ای می تواند باشد که دندانسازی نیز از این قاعده مستثنی نیست.

جهت یادگیری این امور، هم می توانید رشته تکنسین پروتزهای دندانی را در دانشگاه دنبال کنید و هم اینکه می توانید بصورت تجربی اقدام به یادگیری این حرفه نمایید.

همانطور که مستحضر هستید به علت سیستم آموزشی کشور ما، در دانشگاه‌ها تمرکز بیشتر روی مطالب تئوری است و توجه زیادی به جنبه عملی این رشته نمی‌شود. پس تحصیل آکادمیک کافی نخواهد بود.

از طرفی افرادی که به صورت تجربی مهارت دندانسازی را می‌آموزد به علت کمبود اطلاعات علمی و ناقص آموختن مطالب در ساخت پروتزها دچار مشکل می‌شوند.

طبق تجربه کاری خودم کسانی را موفق دیدم که کسب علم و مهارت را همچون دو بال برای پرواز خود تقویت می کنند و در هر سطحی که باشند تشنه یادگیری هستند، حال چه از طریق دانشگاه و چه به صورت تجربی وارد حرفه دندانسازی شده‌اند.

مدرک معتبر دندانسازی را از کجا می‌شود اخذ کرد؟

مدرک دندانسازی
مدرک دندانسازی

دوستان مراقب باشید چون در فضای مجازی در این زمینه بسیار کلاهبرداری می‌شود. هیچگونه مدرکی جز مدرک فارغ التحصیلی رشته پروتز دندان در این زمینه اعتبار ندارد. راه دریافت آن هم تنها قبولی در کنکور تجربی و تحصیل در رشته پروتز دندان است.

موقعیت شغلی دندانسازی در ایران چگونه است؟

موقعیت شغلی دندانسازی در ایران
موقعیت شغلی دندانسازی در ایران

حقیقت این است که روز به روز با توجه به شروع افزایش میانگین سنی مردم ایران به تعداد درمان خواهان (بیماران) در حوزه سلامت افزوده می‌شود.

در پی این نیاز و با نگاه دقیق تر به حوزه دندانپزشکی، رشد چشمگیری را شاهد بوده‌ایم و سرمایه گذاران زیادی وارد این بخش شده‌اند. از رشد تعداد کلینیک‌های دندانپزشکی می‌توانید به خوبی این موضوع را درک کنید. از موارد زیبایی تا ایمپلنت‌ها که خوب جای خود را در بازار باز کرده‌اند.

تمامی کلینیک‌ها برای ساخت پروتزهای دندانی نیاز به همکاری به دندانساز یا لابراتوارهای دندانسازی دارند. در این سال‌ها مواردی متعددی داشتیم که کلینیک‌های دندانپزشکی برای داشتن یک لابراتوار اختصاصی افرادی را با تائید مسئول فنی کلینیک (دندانپزشک) برای آموزش ساخت پروتز به مرکز آموزش‌ های دنت معرفی می کردند و ما در خدمتشان بودیم.

با توجه به این موضوعات، بازاری رو به رشد را به شما با قطعیت اعلام می‌کنم.

درآمد ماهیانه لابراتوار دندانسازی چقد است؟

تفکر بیزنسی، میل و جسارت به رشد، تخصص و مهارت، محدود به عدد و رقم خاصی نیست.

اما در مورد حرفه دندانسازی با توجه به موقعیت شغلی رو به رشد، پشتکار خود شخص و مهارت دندانساز، می‌توان درآمد بسیار بالایی کسب کرد.

چگونه می‌توان حرفه دندانسازی را آموخت؟

جهت یادگیری دندانسازی، هم می‌توانید در رشته تکنسین پروتزهای دندان در دانشگاه تحصیل کنید و هم اینکه می‌توانید بصورت تجربی اقدام به یادگیری این حرفه نمایید.

واحد آموزش مرکز تخصصی ساخت پروتزهای دندانی های دنت از چند سال قبل اقدام به برگزاری دوره‌های جامع دندانسازی کرده است که علاقه‌مندان به حوزه دندانسازی بصورت خصوصی در محیط کاری لابراتوار آموزش داده می‌شوند و کار عملی را در کنار مطالب تئوری می‌آموزند.

 


برگرفته شده از مقاله کامل آموزش دندانسازی زینب رحیم زاده مجموعه لابراتوار دندانسازی | های دنت

منبع: لابراتوار دندانسازی | های دنت