مدیریت لابراتوارهای دندانسازی چگونه است؟
در مبحث مدیریت لابراتوارهای دندانسازی، وجهه و جایگاه، کسب کردنی است و یکی از پیش نیارهای آن اقتدار میباشد.
اقتدار چگونه است و چه معنایی دارد؟
انواع اقتدار به سه نوع فرمند، سنتی و قانونی تقسیم شده و به شرح زیر میباشند:
اقتدار شخصیتی یا فرمند
منشأ آن جاذبه یا امتیاز شخصیتی فرد است که او را از فرد عادی متمایز ساخته، در مقام رهبری قرار میدهد. پیروان یا زیردستان بر مبنای همین امتیاز از او اطاعت و فرمانبرداری میکنند.
اقتدار شخصیتی قائم به ذات رهبر، از این رو ناپایدار است که در صورت عدم حضور طولانی مدت وی به هر دلیلی، احتمال پیدایش یک رهبر ممتاز اندک خواهد بود.
اقتدار سنتی
منشأ آن رسوم و سنتها و عرف و عادت است.
اقتدار سنتی بر این باور است که پایگاه و مقام کسانی که درگذشته اعمال قدرت میکردند و رسوم و ارزشهای مربوط به آن، دارای اعتبار و مستلزم احترام است.
انتقال دندانسازی پدر به پسر در این مقوله قرار میگیرد، در این حالت، اختیار ناشی از نقش و مقام است که به طور موروثی منتقل میشود.
اقتدار عقلائی-قانونی
منشأ آن قوانین و مقررات عقلائی است که برای نظم اجتماعی، وضع و تدوین میشوند.
در این حالت، اطاعت از اقتدار به دلیل امتیاز شخصیتی یا مقام موروثی نیست، بلکه اطاعت از قانون است، زیرا که مشروعیت اقتدار را قانونی بودن آن اعتبار میبخشد.
در حقیقت قوانین مشخص میکنند که از چه کسانی و تا چه اندازه باید اطاعت کرد (این اقتدار عقلائی-قانونی، از ساماندهی و نظام مند کردن تأسیس لابراتوار، به واسطه یک تشکل قدرتمند صنفی با حضور حداکثری اعضا، امکان پذیر است).
منابع انسانی در مدیریت لابراتوارهای دندانسازی
پیچیدگی فراگرد مدیریت لابراتوارهای دندانسازی تجاری وقتی بر مدیر آشکار میشود که عملاً به وظیفه هدایت میپردازد.
در این کار، او در درجه اول با انسانهایی سر و کار دارد که خود نیز یکی از آنهاست.
برخورد افراد، تحث اثر عوامل پیچیده روانی و اجتماعی است.
همان گونه که مدیر در تماس با افراد و گروههاست، بهزودی در مییابد که افراد زیر دست به عنوان عامل اصلی کار تنها در بند هدفهای لابراتواری نیستند، بلکه خود نیز اهدافی دارند.
1-برای راه بردن افراد در جهت هدف
2-تلاش هایی در جهت همسو کردن اهداف آنها با اهداف لابراتوار
3-تفهیم و تفهم متقابل و ایجاد انگیزه
رهبری ضرورت پیدا میکند.
مدیر در مقام رهبر چه وظایفی دارد؟
1-به سرپرستی زیردستان میپردازد
2-با آنها ارتباط متقابل برقرار میکند،
3-انگیزه کار و فعالیت در آنها به وجود میآورد
4-به حل مشکلات و کشمکشهای آنها میپردازد
5-و به اقتضا تغییراتی در شرایط کار پدید میآورد.
رهبری در مدیریت لابراتوارهای دندانسازی سه ویژگی دارد:
اولاً، رهبری مستلزم وجود افرادی است که به عنوان زیردستان یا پیروان، دستورات رهبر را با میل و اراده بپذیرند. این پذیرش، مقام رهبر را تعریف کرده و امر رهبری را ممکن میسازد، بدون پذیرش زیردستان، مدیر فاقد خصوصیات رهبری است.
دوما، در جریان رهبری، توزیع قدرت میان رهبر و زیر دستان نابرابر است. رهبر اختیار دارد که برخی فعالیتهای زیردستان را هدایت کند. ولی آنان نمیتوانند فعالیتهای رهبر را هدایت کنند. مع هذا، آنها به طرقی بر فعالیتهای رهبر اثر خواهند گذاشت.
سوما، رهبر علاوه بر اینکه بهطور مشروع و قانونی قادر به هدایت زیردستان است، همچنین میتواند بر اعمال آنها نفوذ کند و بر رفتار زیردستان اثر بگذارد. به عبارت دیگر، رهبر نه فقط می تواند به دیگران بگوید که چه بکنند، بلکه همچنین میتواند آنان را به لحاظ نحوه اجرای دستور تحت تأثیر قرار دهد.
مدیریت لابراتوارهای دندانسازی
به طرق زیر میتوان لابراتوار را مدیریت کرد:
۱-تقسیم کار
از عوامل تاثیرگذار در تحول و پیشرفت لابراتوار، تخصصی شدن کار است.
در نتیجه تخصصی شدن کار، کارایی بالاتر میرود و حد و حدود کار کارکنان مشخص میشود.
۲-اختیار و مسئولیت
اختیار و مسئولیت باید متعادل باشند.
کسی که مسئولیت انجام دادن وظیفهای را بر عهده میگیرد، باید برای انجام دادن آن متناسب با مسئولیت، اختیار و اقتدار داشته باشد.
۳-انضباط
کارکنان لابراتوار باید به مقررات و قوانین داخلی احترام بگذارند و از مافوق اطاعت کنند.
۴-وحدت دستور
هر یک از کارمندان لابراتوار باید فقط از یک مافوق دستور بگیرند و بس.
وجود فرماندهی دوگانه یا دو سرپرست برای زیردست، موجب تضاد و کشمکش و تزلزل در اعمال اختیار و ضعف انضباط میشود.
۵-وحدت هدایت
هر یک از شاخههای لابراتوار که هدف واحدی دارند باید فقط تحت یک برنامه و به وسیله یک مدیر هدایت شوند. مثلاً اداره قسمت فیکس نباید دو مدیر و دو خط مشی داشته باشد.
۶-تقدم منافع لابراتوار بر منافع شخصی
در هر سازمان، کل مهمتر از اجزای آن است.
یعنی هدفهای سازمانی بر هدفهای فردی و خصوصی ارجحیت دارند.
از این رو، اولویت با منافع لابراتوار است.
۷-حقالزحمه کارکنان لابراتوار
پرداخت حقالزحمه کارکنان و مدیران در قبال خدماتی که انجام میدهند باید عادلانه باشد و موجبات رضایت آنان را فراهم سازد.
۸-تمرکز
کاهش نقش زیردستان در تصمیم گیری را تمرکز و افزایش نقش آنان را عدم تمرکز مینامند.
۹-سلسله مراتب
جریان اقتدار و اختیار یا زنجیره فرمان در هر لابراتوار به ترتیب رتبه و مقام، از بالاترین سطح مدیریت لابراتوارهای دندانسازی به پایینترین سطح عملیاتی ادامه مییابد.
زنجیره فرمان، مکمل اصل وحدت دستور است و ارتباط سازمانی و انتقال اطلاعات و دستورات از طریق آن صورت میگیرد.
۱۰-نظم
طبق این اصل، استفاده از منابع مادی و انسانی لابراتوار باید تابع نظم و ترتیب دقیق و منطقی باشد.هر وسیله و هر شخص باید در جا و موقعیت مناسب خود قرار گیرد.
۱۱-انصاف
رفتار مدیر یا مدیران با زیردستان باید مبتنی بر مقررات سازمانی لابراتوار، توام با عدالت و انصاف و دوستانه باشد.
رفتار عادلانه موجب میشود که زیردستان وظایف خود را با تعهد و وظیفه شناسی انجام دهند.
۱۲-ثبات شغلی و استخدامی
چنانچه از گروه ثابتی از مدیران و کارکنان استفاده میکنید، لابراتوار موفقتری خواهید داشت.
۱۳-ابتکار
به زیردستان باید فرصت داده شود که در انجام وظایف خود تفکر کنند و نوآوری و ابتکار عمل به خرج دهند.
۱۴-روحیه گروهی
ایجاد روحیه گروهی موجب وحدت و هماهنگی لابراتوار میشود
منبع: لابراتوار دندانسازی | های دنت